OPOWIEDZIANE RUCHEM

Premiera spektaklu odbyła się 12 grudnia 2014 r. na Dużej Scenie Kieleckiego Teatru Tańca.

W ten niecodzienny wieczór tancerze zadebiutują w roli choreografów przedstawiając publiczności swoje autorskie etiudy. Prezentowane kreacje młodych twórców to krótkie spektakle, utrzymane w surowej, współczesnej formie wyrażającej człowieka poprzez ciało. Autorzy w indywidualny sposób opowiadają historie, na które składają się nadrzędne pierwiastki ludzkiego życia – miłość, wiara, szczęście, mityczność i symbolizm, nadzieja na przyszłość, ale także bolesna przeszłość, walka, ból i śmierć. Młodzi ludzie dokonują pierwszej scenicznej konfrontacji z wielopoziomowością ludzkiej egzystencji starając się wypowiedzieć ruchem.

W PROGRAMIE WIECZORU

znieWOLeNI

czas trwania – 15 min
choreografia – Fabian Fejdasz
muzyka – Max Richter, Ólafur Arnalds
obsada – Anna Kuc, Joanna Polowczyk, Izabela Zawadzka, Jan Madej, Dawid Matlak, Aleksander Staniszewski

„Wiele jeszcze zostało do zrobienia. I długa droga przed człowiekiem. Ale jedno wydaje mi się pewne: Niezależnie od wszystkiego, na wskroś i wbrew, głosy ofiar nie zamilkną i ziemia ich krzyku nie ukryje. To, co było przedtem, nie wróci, ale czas po Zagładzie nigdy już nie będzie czasem błogiej niewinności. Tego Miejsca, jako sumienia Europy i Świata, nie będzie już nigdy można ominąć, uciszyć, wymazać. Ta ziemia nosi w sobie krzyk ofiar. I go nie skryje. Tego jestem pewien.”

Piotr Cywiński, dyrektor Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau,
fragment przemówienia podczas obchodów 65. rocznicy wyzwolenia obozu Auschwitz, 27 stycznia 2010.
Źródło: Oś – Oświęcim – Ludzie – Historia – Kultura, nr 22, luty 2010

Insides

czas trwania – 7 min
choreografia – Izabela Zawadzka
muzyka – Jon Hopkins, Tove Lo
idea zdjęć i projekcji – Izabela Zawadzka
realizacja projekcji – Bartosz Kruk
obsada – Aleksander Staniszewski (On), Ewa Kocka, Fabian Fejdasz, Krzysztof Dziarmaga, Dawid Kwarciany, Jan Madej, Dawid Matlak, Mateusz Pietrzak, Bartosz Wójcik (Oni)

„Choreografia ta jest próbą i jednocześnie procesem poruszenia widza i samych tancerzy. Dokonuje się to poprzez emocje wynikające z niemocy i wlekącego się bólu psychicznego napierającego na umysł oraz przez wpływ grupy na jednostkę, która to poza grupą jest swoistego rodzaju odmiennością. Reszta jest dowolną interpretacją zaistniałych  na scenie sytuacji.”
Izabela Zawadzka

Tak to My

czas trwania – 11 min
choreografia – Mateusz Pietrzak
muzyka – Yann Tiersen, Goran Bregović
obsada – Ewelina Kubot-Łącka, Joanna Polowczyk, Mateusz Pietrzak

„Nie obchodzi mnie jak poruszają się ludzie. Obchodzi mnie to, co ludzi porusza”
Pina Bausch

„Ciało jest instrumentem tancerza. Gdzie lepiej niż w tańcu przebadana zostanie ludzka cielesność? Ciało to źródło wiedzy, doświadczenia, duszy, emocji, intencji ruchu w przestrzeni i czasie. Ciało to my.”
Mateusz Pietrzak

 

 

mea…tuus…corpus

czas trwania – 13 min
choreografia – Dawid Matlak
muzyka – Clint Mansell, Max Richter, Steven Price
obsada – Joanna Polowczyk, Dawid Matlak

„Człowiek jest piękny.
Ciało człowieka jest jak nieoszlifowany diament,
nie znamy jego granicy możliwości – szukamy ich.
Tak jak ona i on…”
Dawid Matlak

 

 

Ramy

czas trwania – 13 min
choreografia – Anna Kuc, Dawid Kwarciany
muzyka – Glenn Miller, Marylin Manson, Parov Stelar, Michael Giacchino
obsada – Monika Kuc-Piechota, Pamela Paprota, Izabela Zawadzka, Jan Madej, Mateusz Pietrzak, Aleksander Staniszewski (tancerze z PRL-u), Alicja Horwath-Maksymow, Joanna Polowczyk, Sara Sobieraj, Krzysztof Dziarmaga, Bartosz Wójcik (tancerze z czasów współczesnych)

Wyróżniamy wiele „ram”. Ramy czasowe, kulturowe, stylistyczne, muzyczne, językowe, etyczne. Każdy z nas z jakąś się utożsamia, ale czy każdy z nas ma pojęcie o tym jak one wyglądają? Jak ramy wyglądały kiedyś? Czy wybór jakiego dokonaliśmy jest słuszny i wart „tego wszystkiego”?
Anna Kuc, Dawid Kwarciany

 

 

Kuszące złudzenie

czas trwania – Jan Madej
muzyka – Hans Zimmer
obsada – Ewa Kocka, Anna Kuc, Monika Kuc-Piechota, Jan Madej

Syreny… Niezwykle piękne, mityczne stworzenia, wabią napotkanych podróżników swoim wdziękiem oraz nadludzkim śpiewem. Lecz czy jest to ich jedyna natura?
Jan Madej

 

To jest moje

czas trwania – 14 min
choreografia – Bartosz Wójcik
obsada – Ewelina Kubot-Łącka, Bartosz Wójcik, Alicja Horwath-Maksymow, Ewa Kocka, Monika Kuc-Piechota, Sara Sobieraj, Izabela Zawadzka, Małgorzata Ziółkowska, Krzysztof Dziarmaga, Dawid Kwarciany, Dawid Matlak, Mateusz Pietrzak, Aleksander Staniszewski

„Chcę to…
I to obok chcę też
Tego tutaj chcę podwójnie
A z tego to biorę wszystko co jest, wiesz
Niech to będzie moje…”
Hubert Dobaczewski
Tekst z piosenki zespołu Lao Che

 

 

Wybór

czas trwania – 10 min
choreografia – Dawid Matlak
muzyka – Max Richter, Christina Aguilera and A Great Big World, Fernando Velázquez
obsada – Monika Kuc-Piechota, Sara Sobieraj, Jan Madej, Dawid Matlak, Bartosz Wójcik

„Każdy ma swój wybór…
na bycie szczęśliwym…
na bycie sobą.”
Dawid Matlak

 

 

Moc Haniela

czas trwania – 8 min
choreografia – Alicja Horwath-Maksymow
muzyka – Carter Burwell, James Holden, John Barry
obsada – Joanna Polowczyk, Dawid Kwarciany, Anna Kuc, Fabian Fejdasz, Bartosz Wójcik, Izabela Zawadzka, Małgorzata Ziółkowska, Krzysztof Dziarmaga, Dawid Matlak, Aleksander Staniszewski

Aniołowie są wśród nas.
To duchowi przewodnicy, których zsyła Bóg aby nas osłaniali, chronili, pomagali w czynieniu dobra.
Wśród nich jest Haniel – Archanioł Miłości.
To on włada naszymi emocjami i rozpala w nas gorącą miłość.
Samotnym sercom pomaga odnaleźć się
nawzajem i kieruje je na nieznane drogi,
gdzie mogą spotkać kogoś
kto jest im pisany.
Alicja Horwath-Maksymow

 


Galeria

Kielecki Teatr TańcaPlac Moniuszki 2B25-334 Kielce
Tel: 41 36 76 712Fax: 41 36 76 911Szkoła Tańca: Tel: 41 34 46 171
sekretariat@ktt.plwww.ktt.pl

Kielecki Teatr Tańca © 2024. All rights reserved.

Dyrekcja Kieleckiego Teatru Tańca

Dyrektor
Dr Elżbieta Pańtak
e.pantak@ktt.pl

Zastępca dyrektora
Dr Grzegorz Pańtak
g.pantak@ktt.pl