12-06-2021 18:00



Rezerwacja biletów w kasie KTT: tel. (41) 361 27 46.


Zapraszamy serdecznie na drugi dzień z premierą Kieleckiego Teatru Tańca pt. „Peer Gynt”.

 

LIBRETTO

Libretto spektaklu Peer Gynt oparte jest na dramacie filozoficznym Henryka Ibsena. Dramat napisany wierszem został po raz pierwszy wystawiony na deskach teatru w 1876 roku w Oslo. Dramat porusza problem dualizmu człowieka, jego duchowej i cielesnej postaci. W dramacie Henryka Ibsena Peer Gynt padają pytania uniwersalne: Co znaczy być sobą? Gdzie znajduje się granica rzeczywistości w subiektywnym odczuciu? Czy warto zapatrzeć się w samych siebie? Jak znaleźć równowagę pomiędzy cielesnością i duchowością? Cała egzystencja tytułowego bohatera  okaże się poszukiwaniem odpowiedzi. Sama odpowiedź na pytanie okaże się zbyt trudna dla Peer Gynta. Wyzwoleniem i odpowiedzią jest miłość. Dramat napisany wierszem nosi silne cechy literatury romantycznej: orientalizm, elementy folkloru norweskiego, postaci  świata fantastycznego.

CHOREOGRAFIA I INSCENIZACJA: Zuzanna Dinter-Markowska

Urodzona w 1975 roku w Łodzi. Tancerka, pedagog tańca, choreograf. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi. Ukończyła Wydział Choreografii i Teorii Tańca w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, także Wydział Dziennikarstwa w Uniwersytecie Warszawskim. Jako tancerka najdłużej związana była z Teatrem Muzycznym w Łodzi. Brała udział w ponad 30 premierach na scenie Teatru Muzycznego. Od 2016 r. pracuje jako pedagog i choreograf   w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Jest współautorką biografii Henryka Rutkowskiego – pedagoga i choreografa, wydanej w 2018 r. W 2015 r. została uhonorowana odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”
Jako choreograf debiutowała etiudą dyplomową „Rene i Georgette”, nagrodzoną w konkursie choreograficznym Warszawskiej Platformy Tańca (2015r.). Na scenie Akademii Muzycznej im. G i K. Bacewiczów w Łodzi zrealizowała spektakle dyplomowe oraz liczne koncerty. Współpracowała z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie zrealizowała choreografię do spektakli: „Czy można w taką noc zakochać się”(2018r.), „Krainy uśmiechu” (2019 r.) „Czajkowski. Taniec miłości”  – spektakl autorski (2019 r.). Związana z niezależnymi artystami zrealizowała choreografię do wodewilu„Hotelik Demode” (2020 r.) oraz dramatu „Przed sklepem jubilera” (2020 r.) Spektakl „Human Dance” to jej ostatnia premiera na scenie Teatru Muzycznego w Lublinie( 2021 r.)

MUZYKA/ KOMPOZYTOR

Na zamówienie autora dramatu, Edward Grieg, kompozytor norweski, napisał muzykę do wybranych scen dramatu w 1875 r. Do dzisiaj bardzo popularna jest dwuczęściowa suita pod tym samym tytułem. Szeroko znane utwory zawarte w dwóch suitach czynią warstwę muzyczną bardzo atrakcyjną dla widza. Muzyka nosi silne znamiona muzyki romantycznej, posiada nawiązania do norweskiego folkloru, także wątki orientalne oraz baśniowe. Całość dzieła to 26 utworów. Na potrzeby inscenizacji spektaklu poszczególne utwory zostały usunięte oraz  zostały wprowadzone niewielkie zmiany w kolejności utworów.

Kiedy Ibsen poprosił kompozytora o napisanie muzyki, ten zgodził się niechętnie. „Peer Gynt  postępuje powoli i nie ma możliwości ukończenia go do jesieni. To bardzo skomplikowany temat do opracowania” – pisał do swojego przyjaciela w 1874 r. Żona kompozytora pisała o nim: „ Im bardziej jego umysł przenika potężnym wierszem, on nabiera pewności, że jest właściwym twórcą tego czarownego i przenikniętego duchem norweskim dzieła.” Premiera w 1876 r. dzieła stała się triumfalnym sukcesem.

Spektakl Kieleckiego Teatru Tańca wystawiony jest do nagrania w wykonaniu  Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej oraz Chóru Filharmonii w Oslo  pod dyrekcją Per Dreier.

 

KOSTIUMY, SCENOGRAFIA: Magdalena Mucha

REŻYSERIA ŚWIATŁA: Grzegorz Pańtak

PROJEKCJE MULTIMEDIALNE: Karolina Jacewicz

 

INSPIRACJA/DRAMAT FILOZOFICZNY

PEER GYNT – tytułowy bohater dramatu to niepokorny i egoistyczny młody mężczyzna. Jego bezgraniczna wyobraźnia i mania wielkości predestynują jego życie. Jego imaginacje często prowadzą go w świat nierealny, a starcie z rzeczywistością staje się klęską. Odrzuca szczerą miłość, dopuszcza się zdrady i cudzołóstwa, obcuje z postaciami nierealnymi, stacza się stopniowo na dno. Doprowadzając do śmierci matki, gasi głos sumienia przemieniając odejście w podniebną podróż.  Życie Peer Gynta jest wieczną ucieczką od prawdy i rzeczywistości zaś jego wyobrażenie o własnej drodze jest inne. W podróży Peer Gynta

towarzyszą mu postaci, z którymi prowadzi polemikę na temat bytu człowieka szukając odpowiedzi na pytanie „co znaczy być sobą?” Postaci te są uosobieniem głosu jego sumienia, które on sam ignoruje, nadal prowadząc życie pozbawione wartości. Przed śmiercią i zatraceniem ratuje go czysta miłość, którą zranił i zawiódł. Siła tego uczucia wyzwala Peer Gynta.

 

Libretto

Akt I

Obraz I

Norweska wieś. Trwają przygotowania do wesela pary młodej. Aasa, matka Peer Gynta sprzeciwia się  wyjściu chłopca na przyjęcie. Nie zaproszony Peer Gynt dołącza do orszaku weselnego. Wśród gości weselnych spotyka młodziutką Solvejgę, budząc w dziewczynie głębokie uczucie. Włącza się w tradycyjny norweski taniec Halling, w  którym mężczyźni próbują strącić kapelusz trzymany przez pannę młodą – Ingridę. Zdobywając kapelusz uwodzi dziewczynę i ucieka z nią do lasu.

Obraz II

Las daleko od wsi. Peer Gynt uwodzi Ingridę po czym ją odtrąca. Ona zrozpaczona błaga go o wierność. Trwa pościg pary. Peer Gynt ratuje się ucieczką zostawiając upokorzoną Ingridę. Peer Gynt stopniowo ulega własnej wyobraźni. Spotyka w lesie trzy dzikie dziewczęta, które początkowo fascynują Peer Gynta  swoim erotyzmem. Staje się on ich ofiarą. Kolejna napotkana postać to Kobieta w Zieleni, ulotna i delikatna. Oczarowany urokiem Kobiety w Zieleni i podąża z nią do jej królestwa.

Obraz III

Królestwo trolli i gnomów, które początkowo Peer Gynt w swojej fantazji widzi jako piękne i magiczne. Tutaj Kobieta w Zieleni przechodzi metamorfozę okazując się szkaradnym trollem. Gnomy próbują odczłowieczyć Peer Gynta, początkowo bohater ulega namowom, finalnie odtrąca rękę Kobiety w Zieleni i egzystencję trolla. Ratuje się ucieczką. Pogoń ustaje. Peer Gynt pozostaje sam w sosnowym lesie. Pojawiają się Ptaki -Cienie, uosobienie pytań Peer Gynta dokąd zmierza, dokąd ucieka.

Obraz IV

Z odrętwienia wyrywa Peer Gynta pieśń Solvejgi poszukującej chłopca. Dziewczyna zabiera chłopaka do domu, gdzie na łożu śmierci leży Aasa – matka Peera. On ponownie ulega fantazjom i zabiera matkę w podniebny lot, który w rzeczywistości jest jej ostatnią drogą.

 

Akt II

Obraz V

Wybrzeże w Maroku. Minęło kilkanaście lat. Peer Gynt,mężczyzna w średnim wieku otoczony elegancją i dobrobytem. Majątku dorobił się jako handlarz ludźmi. Jest bezwzględny. Peer Gynt poznaje piękną tancerkę – Anitrę. Jej imię znaczy „gęś” ale on omamiony jej urokiem nie rozpoznaje w niej głupiej i cwanej dziewczyny. Ulega jej wdziękom.  Anitra okrada Peer Gynta, pozostawiając go odurzonego i samotnego. Świat dobrobytu dla Peer Gynta się skończył.

Obraz VI

Zhańbiony przez Anitrę Peer Gynt doświadcza kolejnej wizji wiernej i czystej Solvejgi. Rozpoczyna kolejną podróż, tym razem do Egiptu. Spotyka postać Wysłannika Śmierci, który znając słabość Peer Gynta, jego pychę i pewność siebie, zwabia go do szpitala psychiatrycznego. Zostaje okrzyknięty „cesarzem” głupoty. Uwalnia się i podejmuje kolejną ucieczkę przez morze do Norwegii. Napotyka burzę ale udaje mu się dotrzeć do brzegów Norwegii.

Obraz VII

Solvejga w oczekiwaniu na miłość swojego życia staje się niewidoma .Mimo to odnajduje Peer Gynta. I kiedy zdaje jej się ukochanego ma już na zawsze, powraca Wysłannik Śmierci w asyście ptaków, demonów aby osądzić życie Peer Gynta. Solvejga, wbrew prawdzie, przekonuje Wysłannika Śmierci o wierności i czystości Peer Gynta. Jej prawdziwe i głębokie uczucie staje się wybawieniem dla Peer Gynta.

 

 

Spektakl dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu Taniec.

 

Na zdjęciach przedstawiamy zdjęcia ze spektaklu, autorstwa Bartosza Kruka.

 



Galeria


Aktualna obsada

Peer Gynt – młody chłopak: Kamil Zdańkowski

Solvejga – młoda dziewczyna: Oliwia Teodorczyk

Wysłannik Śmierci –  Aleksander Staniszewski

Aasa – matka Peer Gynta: Pamela Paprota

Ingrida – panna młoda: Marta Starostecka

Narzeczony Ingridy – Tomasz Słomka

Kobieta w zieleni – córka Króla Gór: Małgorzata Kowalska

Anitra – arabska tancerka: Katarzyna Lipiec

Juhaski – 3 dziewczęta z gór: Julia Domagalska, Marta Rolska, Sandra Zybała

Król Gór – Filip Konarkowski

Ptaki + Sanitariusze – Małgorzata Boruń, Julia Domagalska, Marta Rolska, Bartłomiej Banasiak, Tomasz Słomka, Piotr Ziółkowski

Złodzieje – Małgorzata Boruń, Mateusz Wróblewski

 

Wieś:

Małgorzata Boruń, Julia Domagalska, Alicja Horwath-Maksymow, Katarzyna Lipiec, Anna Piotrowska, Marta Rolska, Oliwia Teodorczyk, Sandra Zybała, Bartłomiej Banasiak, Filip Konarkowski, Aleksander Staniszewski, Mateusz Wróblewski, Kamil Zdańkowski, Piotr Ziółkowski

 

Trolle:

Małgorzata Boruń, Julia Domagalska, Monika Kuc-Piechota, Katarzyna Lipiec, Natalia Milewska, Pamela Paprota, Anna Piotrowska, Marta Rolska, Marta Starostecka, Oliwia Teodorczyk, Sandra Zybała, Bartłomiej Banasiak, Filip Konarkowski, Tomasz Słomka, Kamil Zdańkowski, Piotr Ziółkowski

 

Scena Miasta:

Ludzie:

Julia Domagalska, Katarzyna Lipiec, Oliwia Teodorczyk, Monika Kuc-Piechota, Natalia Milewska, Kamil Zdańkowski, Pamela Paprota, Anna Piotrowska, Tomasz Słomka, Marta Starostecka, Sandra Zybała, Dawid Pieróg

 

Wieża (Szczudlarze):

Bartłomiej Banasik, Filip Konarkowski, Marta Rolska, Piotr Ziółkowski

 

Złodzieje:

Małgorzata Boruń, Mateusz Wróblewski

Kielecki Teatr TańcaPlac Moniuszki 2B25-334 Kielce
Tel: 41 36 76 712Fax: 41 36 76 911Szkoła Tańca: Tel: 41 34 46 171
sekretariat@ktt.plwww.ktt.pl

Kielecki Teatr Tańca © 2024. All rights reserved.

Dyrekcja Kieleckiego Teatru Tańca

Dyrektor
Dr Elżbieta Pańtak
e.pantak@ktt.pl

Zastępca dyrektora
Dr Grzegorz Pańtak
g.pantak@ktt.pl