PEER GYNT

LIBRETTO

Libretto spektaklu „Peer Gynt” oparte jest na dramacie filozoficznym Henryka Ibsena. Dramat napisany wierszem został po raz pierwszy wystawiony na deskach teatru w 1876 r. w Oslo. Dramat porusza problem dualizmu człowieka, jego duchowej i cielesnej postaci. W dramacie Henryka Ibsena „Peer Gynt” padają pytania uniwersalne: Co znaczy być sobą? Gdzie znajduje się granica rzeczywistości w subiektywnym odczuciu? Czy warto zapatrzeć się w samych siebie? Jak znaleźć równowagę pomiędzy cielesnością i duchowością? Cała egzystencja tytułowego bohatera okaże się poszukiwaniem odpowiedzi. Sama odpowiedź na pytanie okaże się zbyt trudna dla Peer Gynta. Wyzwoleniem i odpowiedzią jest miłością. Dramat napisany wierszem nosi silne cechy literatury romantycznej: orientalizm, elementy folkloru norweskiego, postaci świata fantastycznego.

 MUYZKA/KOMPOZYTOR

Na zamówienie autora dramatu, Edward Grieg, kompozytor norweski, napisał muzykę do wybranych scen dramatu w 1875 r. Do dzisiaj bardzo popularna jest dwuczęściowa suita pod tym samym tytułem. Szeroko znane utwory zawarte w dwóch suitach czynią warstwę muzyczną bardzo atrakcyjną dla widza. Muzyka nosi silne znamiona muzyki romantycznej, posiada nawiązania do norweskiego folkloru, także wątki orientalne oraz baśniowe. Całość dzieła to 26 utworów. Na potrzeby inscenizacji spektaklu poszczególne utwory zostały usunięte oraz zostały wprowadzone niewielkie zmiany w kolejności utworów. Kiedy Ibsen kompozytora o napisanie muzyki, ten zgodził się niechętnie. „Peer Gynt postępuje powoli i nie ma możliwości ukończenia go do jesieni. To bardzo skomplikowany temat do opracowania” – pisał do swojego przyjaciela w 1874 r. Żona kompozytora pisała o nim: „Im bardziej jego umysł przenika potężnym wierszem, on nabiera pewności, że jest właściwym twórcą tego czarownego i przenikniętego duchem norweskim dzieła.” Premiera dzieła w 1876 r. stała się triumfalnym  sukcesem.

Spektakl Kieleckiego Teatru Tańca wystawiony jest do nagrania w wykonaiu Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej oraz Chóru Filharmonii w Oslo pod dyrekcją Per Dreier.

INSPIRACJA/DRAMAT FILOZOFICZNY

PEER GYNT – tytułowy bohater dramatu to niepokorny i egoistyczny młody mężczyzna. Jego bezgraniczna wyobraźnia i mania wielkości predestynują jego życie. Jego imaginacje często prowadzą go w świat nierealny, a starcie z rzeczywistością staje się klęską. Odrzuca szczerą miłość, dopuszcza się zdrady i cudzołóstwa, obcuje z postaciami nierealnymi, stacza się stopniowo na dno. Doprowadzając do śmierci matki, gasi głos sumienia przemieniając odejście w podniebną podróż. Życie Peer Gynta jest wieczną ucieczką od prawdy i rzeczywistości zaś jego wyobrażenie o własnej drodze jest inne. W podróży Peer Gynta towarzyszą mu postaci, z którymi prowadzi polemikę na temat bytu człowieka szukając odpowiedzi na pytanie „co znaczy być sobą?”. Postaci te są uosobieniem głosu jego sumienia, które on sam ignoruje, nadal prowadząc życie pozbawione wartości. Przed śmiercią i zatraceniem ratuje go czysta miłość, którą zranił i zawiódł. Siła tego uczucia wyzwala Peer Gynta.

TWÓRCY

choreografia – Zuzanna Dinter-Markowska

libretto – wg dramatu Henryka Ibsena Peer Gynt

muzyka – Edward Grieg

kostiumy i scenografia – Magdalena Mucha

projekcje multimedialne – Karolina Jacewicz

reżyseria świateł – Grzegorz Pańtak

 

OBSADA

Peer Gynt (młody chłopak ) – Szymon Pacholec / Kamil Zdańkowski

Solvejga (młoda dziewczyna) – Małgorzata Kowalska / Oliwia Teodorczyk

Wysłannik Śmierci – Aleksander Staniszewski

Aasa (matka Peer Gynta ) – Monika Kuc-Piechota / Pamela Paprota

Ingrida (panna młoda) – Natalia Milewska / Marta Starostecka

Narzeczony Ingridy – Tomasz Słomka

Córka Króla Gór (kobieta w zieleni) – Alicja Horwath-Maksymow / Małgorzata Kowalska

Anitra (arabska tancerka) – Alicja Horwath-Maksymow / Katarzyna Lipiec

Juhaski (trzy dziewczęta z gór) – Małgorzata Boruń, Katarzyna Lipiec, Anna Piotrowska / Julia Domagalska, Marta Rolska, Sandra Zybała

Król Gór – Mateusz Wróblewski / Filip Konarkowski

Ptaki – Małgorzata Boruń, Julia Domagalska, Marta Rolska, Bartłomiej Banasiak, Tomasz Słomka, Piotr Ziółkowski

Złodzieje – Małgorzata Boruń, Mateusz Wróblewski

 

ZUZANNA DINTER-MARKOWSKA

Urodzona w 1975 roku w Łodzi. Tancerka, pedagog tańca, choreograf. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi. Ukończyła studia na wydziale Choreografii i Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, także studia na wydziale Dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Jako tancerka najdłużej związana była z Teatrem Muzycznym w Łodzi. Brała udział w ponad 30 premierach na scenie Teatru Muzycznego. Od 2016 r. pracuje jako pedagog i choreograf w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Jest współautorką biografii Henryka Rutkowskiego – pedagoga i choreografa, wydanej w 2018 r. W 2015 r. została uhonorowana odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Jako choreograf debiutowała etiudą dyplomową Rene i Georgette , nagrodzoną w konkursie choreograficznym Warszawskiej Platformy Tańca (2015 r.). Na scenie Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi zrealizowała spektakle dyplomowe oraz liczne koncerty. Współpracowała z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie zrealizowała choreografię do spektakli : Czy można w taką noc zakochać się ( 2018 r.), Krainy uśmiechu ( 2019 r.), Czajkowski. Taniec miłości – spektakl autorski ( 2019 r.). Związana z niezależnymi artystami zrealizowała choreografię do wodewilu Hotelik Demode ( 2020 r.).

MAGADALENA MUCHA

Scenograf/kostiumograf i antropolog. Ukończyła Etnologię na Uniwersytecie Łódzkim, studiowała również Projektowanie Ubioru, Architekturę Wnętrz. Obecnie pracuje przede wszystkim w teatrze, prowadzi również autorskie projekty : Najdziwniejszy Androgyn; Dniami, nocami z duchami. Współpracuje/współpracowała (obecnie) – scenograf/kostiumograf (Kielecki Teatr Tańca); Małgorzata ( Jakubowska) Raczkowska – scenograf/kostiumograf; Marcin Wierzchowski – scenograf/kostiumograf ( Teatr Studyjny w Łodzi); Agata Duda-Gracz – asystent scenografii/kostiumografii ( Teatr Nowy Poznań, Teatr im . S. Jaracza w Łodzi, Akademia Sztuk Teatralnych w Warszawie); Paweł Passini – scenograf/kostiumograf ( Centrum Kultury w Lublinie, Teatr Rozbark Bytom, Teatr Miejski w Gliwicach); Franek Szumiński – współpraca scenograficzna/kostiumograficzna z Barbarą Ferlak (Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach); Rita Jankowska – aktorka/scenograf (WL4, Teatr Błękitna Sukienka) ; Sopocki Teatr Tańca – scenograf; Trójmiejski Kolektyw Twórczy – scenograf/kostiumograf; Juror w Konkursie o Nagrodę Scenograficzną im. J Moskala 201, Muzeum Śląskie.

KAROLINA JACEWICZ

Absolwentka dwóch kierunków: Animacji oraz Projektowania Graficznego UAP. Twórczyni kilkudziesięciu wielkoformatowych projekcji multimedialnych w różnych przestrzeniach miejskich m.in. na Festiwalu Urban Affairs w Berlinie. Outer Spaces w Poznaniu, Festiwalu Światła i Mappingu Skyway w Toruniu, Lumo Bialistoko, Transatlantyku (Poznań / Łódź ), Festiwalu Teatralnym Wuzhen w Chinach, Mediations Biennale czy na budynku Sejmu RP. Stypendystka IAM z projektem Togetherness Islandia, 2020. Autorka i współautorka scenografii multimedialnych do kilkudziesięciu sztuk m.in. : Walkiria Wagnera w Operze de Oviedo (Hiszpania), Fairy Queen Purcella podczas Wuzhen Theatre Festival w Chinach, Maria de Buenos Aires Piazzoli. Odpowiadała za oprawę wizualną koncertów symfonicznych pod batutą : K. Pendereckiego, M. Sompolińskiego. Współautorka instalacji multimedialnych podczas Ceremonii Otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury 2016 we Wrocławiu. Autorka warstwy obrazu spektaklu audiowizualnego F. Szulgita podczas Mediations Biennale 2018. Prelegentka TEDxPoznań. Współzałożycielka i wykładowczyni w autorskiej Pracowni Multimediów i Mappingu MEDIALAB na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Prowadzi zajęcia z animacji na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu oraz Pracownię Animacji na Collegium Da Vinci.


Galeria

Kielecki Teatr TańcaPlac Moniuszki 2B25-334 Kielce
Tel: 41 36 76 712Fax: 41 36 76 911Szkoła Tańca: Tel: 41 34 46 171
sekretariat@ktt.plwww.ktt.pl

Kielecki Teatr Tańca © 2024. All rights reserved.

Dyrekcja Kieleckiego Teatru Tańca

Dyrektor
Dr Elżbieta Pańtak
e.pantak@ktt.pl

Zastępca dyrektora
Dr Grzegorz Pańtak
g.pantak@ktt.pl