04-12-2019 18:00


Materiał filmowy

 

muzyka: Piotr Czajkowski

choreografia: Elżbieta Szlufik-Pańtak, Grzegorz Pańtak

scenografia i kostiumy: Małgorzata Słoniowska

 

Dziadek do orzechów w wersji Kieleckiego Teatru Tańca stanowi piękną, barwną kompozycję, poruszającą wyobraźnię dzieci i wzruszającą dorosłych.

Fabuła przedstawiona za pomocą tańca, niezwykle obrazowa i bardzo ciekawa pod względem instrumentalnym muzyka oraz świąteczna tematyka pozwoli widzom przenieść się w świat magii i fantazji. Ważnym aspektem przedsięwzięcia jest chęć przybliżenia widzom piękna muzyki Piotra Czajkowskiego. Dziadek do orzechów jest uważany za jedno z najlepszych dzieł kompozytora, który używając w swym dziele raczej nietypowych instrumentów jak: trąbki czy bębenki, starał się oddać świat dziecięcej wyobraźni.

Autorami choreografii do tego magicznego widowiska będą Elżbieta Szlufik-Pańtak i Grzegorz Pańtak. Połączenie muzyki Piotra Czajkowskiego z techniką tańca jazzowego i współczesnego jest nośnikiem ogromnej wartości historycznej, edukacyjnej i poznawczej. Niezwykle istotnym atutem produkcji są również kostiumy i scenografia, zaprojektowane przez uznaną scenograf i kostiumograf Małgorzatę Słoniowską, na stałe współpracującą z Operą Wrocławską.

Główną bohaterką spektaklu jest Klara, która otrzymała od Mikołaja lalkę – dziadka do orzechów. Zauroczona prezentem dziewczynka, po dniu pełnym emocji, zapada w magiczny sen. Jej pragnienie spotkania miłości sprawia, że dziadek do orzechów przeistacza się w pięknego Młodzieńca, którego Klara obdarza silnym uczuciem. Razem, z pomocą zabawek pokonują armię mysz i odbywają przedziwny spacer po odmienionej galerii handlowej. Przedmioty ze sklepowych półek ożywają i zabierają naszych bohaterów w taneczną podróż dookoła świata. Klara i Młodzieniec swoją wędrówkę rozpoczynają w cukierni, smakując torty, cukierki, precelki i lody. Będąc w sklepie z butami tańczą taniec hiszpański, w kawiarni aromatyczna kawa przenosi ich w arabski Bliski Wschód. Świat chiński to sklep z porcelaną i porcelanowym młotkowym rozbójnikiem. Swoją wędrówkę kończą w kwiaciarni, gdzie Klara zamienia się w białą różę, a Młodzieniec w ogrodnika. Pragnienie Klary o wymarzonej miłości znajdzie spełnienie w ślubie z Młodzieńcem i weselu, na którym bawią się wszystkie postaci z sennych marzeń.

Spektakl zrealizowano we współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Kieleckiego Teatru Tańca.

Słowo od choreografów:

Niedawno minęła 120. rocznica światowej petersburskiej prapremiery Dziadka do orzechów. Od tamtego czasu spektakl stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych tytułów baletowych na całym świecie. Do dziś z wielkim powodzeniem wystawiany jest w oryginale autorstwa 
L. Iwanowa, ale także w wersjach zmienionych, wykorzystujących jedynie niektóre oryginalne choreografie np. wersja W. Wajnonena.
Można wymienić wiele innych wersji znanych dziś choreografów: F. Ashtona, G. Balanchina, J. Neumeiera, które również weszły do stałych repertuarów w znaczących teatrach na całym świecie: Sadler’s Wells Ballet, New York City Ballet, Ballett der Städtischen Bühnen Frankfurt am Main. Magia tradycji i chęć odwołania się do niej sprawia, że tworzone są nadal autorskie wersje oparte na kluczowej perypetii z pierwszego aktu oraz atrakcyjności, nieco luźno związanych z fabułą, charakterystycznych tańców z aktu drugiego. Wersje te jednak często przenoszone są w inne realia i przestrzeń np. odebrana z entuzjazmem widzów wersja M. Bourne’a we współpracy z ATC i Sadler’s Wells (2002) , osadzona w domu dziecka, realizowana za pomocą stylów tańca współczesnego bez tańczenia na pointach.
Dzisiejsza wersja naszego autorstwa, dostosowana jest do profilu zespołu modern jazzowego, jakim jest Kielecki Teatr Tańca. Niezwykła muzyka P. Czajkowskiego daje choreografowi wiele możliwości interpretacyjnych, również, gdy środkiem wyrazu stają się style tańca jazzowego, począwszy od ich odmian scenicznych do dziś bardzo popularnych odmian ulicznych (locking, poping, hip hop). Dokonując niewielu drobnych przesunięć części muzycznych, opieramy się w całości na pełnej wersji muzyki Czajkowskiego, budując dwuaktowy spektakl dla dzieci i widzów dorosłych.
Akcję spektaklu umieściliśmy w czasach współczesnych, w popularnej dziś galerii handlowej, gdzie spędzamy część przedświątecznego czasu, zaaferowani wybieraniem prezentów dla najbliższych i świątecznymi zakupami. Spacerując między sklepowymi witrynami, dajemy się uwieść magii ich wyjątkowego wystroju, poddajemy się nastrojowi świątecznych melodii i wielobarwnych świateł. Gdzieś w głębi serca chcemy być porwani do krainy wyobraźni, beztroskiego dzieciństwa, w której będziemy mogli poczuć się jak dzieci, otwierające prezent. 
Świąteczny czas jest przepiękną chwilą spotkań, wspomnień, radości i spełniania marzeń. Czasami sprezentowana lalka na chwilę zastępuje nam bliskość drugiej osoby, jak w przypadku naszej bohaterki Klary, która otrzymała od Mikołaja lalkę – dziadka do orzechów.

Zauroczona prezentem Klara, po dniu pełnym emocji, zapada w magiczny sen. Jej pragnienie spotkania miłości sprawia, że dziadek do orzechów przeistacza się w pięknego Młodzieńca. Kiedy we śnie zmuszona jest prowadzić walkę z myszami, Młodzieniec pomaga jej wyjść cało z tej opresji. Dziewczynka obdarza Młodzieńca pierwszą, silną miłością. Razem odbywają przedziwny spacer po odmienionej galerii handlowej. Przedmioty ze sklepowych półek ożywają i zabierają naszych bohaterów w taneczną podróż dookoła świata. Klara i Młodzieniec swoją wędrówkę rozpoczynają w cukierni, smakując torty, cukierki, precelki i lody. Będąc w sklepie z butami tańczą taniec hiszpański, w kawiarni aromatyczna kawa przenosi ich w arabski Bliski Wschód. Świat chiński to sklep z porcelaną i porcelanowym młotkowym rozbójnikiem. Swoją wędrówkę kończą w kwiaciarni, gdzie Klara zamienia się w białą różę, a Młodzieniec w ogrodnika. Pragnienie Klary o wymarzonej miłości znajdzie spełnienie w ślubie z Młodzieńcem i weselu, na którym bawią się wszystkie postaci z sennych marzeń. 
Jednak sen się kończy, a rzeczywiste pragnienie pozostaje. Cudownie byłoby, gdyby nasze senne marzenia i pragnienia stawały się rzeczywistością…

Elżbieta Szlufik-Pańtak i Grzegorz Pańtak

 

OBSADA PREMIEROWA:
W spektaklu występują tancerze Kieleckiego Teatru Tańca oraz dzieci i młodzież ze Szkoły Tańca Kieleckiego Teatru Tańca

Soliści

Klara

Alicja Horwath-Maksymow (I obsada)
Barbara Karol (II obsada)

Dziadek do Orzechów/ Młodzieniec

Rafał Zubrzycki (I obsada)
Jerzy Kaźmierczak (II obsada)

Galeria handlowa:

Mama Klary – Anna Kmiecik
Tata Klary – Bartłomiej Łącki
Fryc- brat Klary – Dawid Matlak
Klementyna – przyjaciółka Fryca – Małgorzata Ziółkowska

Rodzice: Nina Lach,  Sara Sobieraj, Aleksandra Zatorska, Krzysztof Dziarmaga, Dawid Kwarciany, Jan Madej
Animatorka: Marta Rolska
Dzieci: Sylwia Arabasz, Daria Brela, Anna Ciesielska, Aleksandra Ciołak, Julia Domagalska, Aleksandra Dybała, Barbara Jung, Julia Kipirzepa, Paulina Kosela, Małgorzata Kowalska, Oliwia Kozłowska, Katarzyna Kuchta, Nina Laszczyk, Aleksandra Moszczyńska, Maja Miśkiewicz, Maja Nawrot, Kalina Pańtak, Barbara Sapa, Antonina Woźniak, Katarzyna Wróbel, Zuzanna Wróbel, Katarzyna Wsół, Małgorzata Ziółkowska,  Bartosz Farmas, Oskar Gruszyński, Michał Robak, Aleksander Sobczyk, Michał Wurszt

Mikołaj –  Grzegorz Pańtak
Śnieżynki Mikołaja – Joanna Rynkiewicz, Monika Kuc-Piechota
Ochroniarze – Michał Stoch, Jerzy Kaźmierczak
Królowa Myszy: Małgorzata Ziółkowska
Myszy: Anna Kmiecik, Joanna Rynkiewicz, Monika Kuc-Piechota, Aleksandra Zatorska, Jerzy Kaźmierczak, Dawid Kwarciany, Jan Madej
Małe myszki: Kalina Pańtak, Katarzyna Wsół,
Miś: Michał Stoch
Lalki: Barbara Karol, Sara Sobieraj
Pajace: Pamela Paprota, Dawid Matlak
Transformery: Bartłomiej Łącki, Grzegorz Pańtak
Sprzątaczka: Nina Lach
Mopy: Katarzyna Osuch,  Katarzyna Potocka, Marta Rolska, Krzysztof Dziarmaga

Śnieżynki
Barbara Karol, Anna Kmiecik, Nina Lach, Monika Kuc-Piechota, Sara Sobieraj, Pamela Paprota, Joanna Rynkiewicz, Aleksandra Zatorska, Małgorzata Ziółkowska, Dawid Kwarciany, Jerzy Kaźmierczak, Bartłomiej Łącki, Jan Madej, Dawid Matlak, Michał Stoch

Świat Słodyczy
Królowa Beza: Anna Kmiecik
Król Bezowy: Dawid Matlak
Cukierki: Katarzyna Kuchta, Maja Nawrot, Kalina Pańtak, Barbara Sapa
Precelki: Sylwia Arabasz, Anna Ciesielska, Oliwia Kozłowska, Paulina Kosela
Lody: Nina Laszczyk, Antonina Woźniak, Katarzyna Wróbel, Zuzanna Wróbel

Taniec chiński
Czajnik: Dawid Matlak
Filiżanki: Barbara Karol, Joanna Rynkiewicz, Pamela Paprota, Sara Sobieraj
Młotkowy rozbójnik: Michał Stoch

Taniec hiszpański
Buty czarne: Małgorzata Ziółkowska, Bartłomiej Łącki
Buty złote: Nina Lach, Jerzy Kaźmierczak
Buty czerwone: Anna Kmiecik, Dawid Kwarciany

Taniec arabski
Młynek do kawy: Jan Madej
Aromatyczny zapach kawy: Aleksandra Zatorska
Ziarna kawy: Barbara Karol, Monika Kuc-Piechota, Pamela Paprota, Sara Sobieraj

Taniec rosyjski    
Oligarcha: Grzegorz Pańtak
Rosyjskie tancerki: Anna Kmiecik, Nina Lach

Walc kwiatów
Kwiaciarka– Nina Lach
Róże: Barbara Karol, Anna Kmiecik, Paulina Kosela, Małgorzata Kowalska, Monika Kuc-Piechota, Nina Lach, Katarzyna Osuch, Pamela Paprota, Katarzyna Potocka, Marta Rolska, Joanna Rynkiewicz, Sara Sobieraj, Aleksandra Zatorska, Małgorzata Ziółkowska
Ogrodnicy: Krzysztof Dziarmaga, Jerzy Kaźmierczak, Dawid Kwarciany, Bartłomiej Łącki, Jan Madej, Dawid Matlak, Grzegorz Pańtak, Michał Stoch


Galeria

Kielecki Teatr TańcaPlac Moniuszki 2B25-334 Kielce
Tel: 41 36 76 712Fax: 41 36 76 911Szkoła Tańca: Tel: 41 34 46 171
sekretariat@ktt.plwww.ktt.pl

Kielecki Teatr Tańca © 2019. All rights reserved.