Zapraszamy Państwa na próbę generalną do widowiska taneczno-muzycznego Kieleckiego Teatru Tańca pt. „Ballady bez Romansów. Mickiewicz wzruszony”, powstającego w ramach programu Ministerstwa Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu „Przestrzenie Sztuki”.
Będzie to interdyscyplinarny spektakl, powstający na podstawie utworu literackiego Adama Mickiewicza pt. „Ballady i Romanse”. Linia dramaturgiczna spektaklu opiera się na następujących balladach: „Lilije”, „Świtezianka”, „Romantyczność” i „Dudarz”.
Intencją Kieleckiego Teatru Tańca, jako operatora programu Przestrzenie Sztuki w województwie świętokrzyskim, jest wielopłaszczyznowa integracja lokalnych środowisk artystycznych z twórcami światowego formatu. Jego główną ideą zaś była konsolidacja doświadczenia i artystycznej siły zawodowców z różnych dziedzin sztuki, z energią osób, nie posiadających technicznego zaplecza i niezwiązanymi ze środowiskiem tancerzy.
Szereg znamienitych gości pojawi się w Kieleckim Teatrze Tańca w przeciągu najbliższego miesiąca. Nazwiska tych osób, zaangażowanych przy produkcji widowiska jak również artystów w nim występujących będziemy ujawniać szczodrze, lecz stopniowo, w kolejnych informacjach.
Mickiewicz będzie Państwa wzruszał na Dużej Scenie Kieleckiego Teatru Tańca: 22 października 2021 r. odbędzie się biletowana próba generalna, 23 października 2021 r. zapraszamy na premierę widowiska.
Dramaturgia i reżyseria: Michał Znaniecki
Choreografia: Katarzyna Myrda („Lilije”, „Romantyczność”), Dawid Pieróg („Świtezianka”, „Dudarz”)
Aranżacje muzyczne: Joanna Piwowar-Antosiewicz
Przygotowanie Chóru: Ewa Robak
Scenografia: Luigi Scoglio
Projekcje multimedialne: Karolina Jacewicz
Reżyseria światła: Dariusz Albrycht
Muzyka (wykonanie): Zespół Trzy Dni Później
Asystent reżysera: Grzegorz Pańtak
Przygotowanie teatralne seniorów: Katarzyna Kubińska
Produkcja i koordynacja: Magdalena Sowińska
OBSADA:
Aktor : Marek Tercz
Zespół Artystyczny Kieleckiego Teatru Tańca:
Małgorzata Boruń, Julia Domagalska, Alicja Horwath-Maksymow, Małgorzata Kowalska, Monika Kuc-Piechota, Katarzyna Lipiec, Natalia Milewska, Pamela Paprota, Anna Piotrowska, Marta Starostecka, Oliwia Teodorczyk, Klaudia Tkaczyk, Aleksandra Tucka (gościnnie), Sandra Zybała, Bartłomiej Banasiak, Filip Konarkowski, Szymon Pacholec, Grzegorz Pańtak, Aleksander Staniszewski, Mateusz Wróblewski, Kamil Zdańkowski, Piotr Ziółkowski
Grupa taneczna seniorów z Uniwersytetu Trzeciego Wieku „Ponad Czasem”:
Alina Bańkowska, Anna Białkiewicz, Krzysztof Cień, Maria Cień, Ewa Ciszek–Stradomska, Irena Danieluk, Zofia Franczak, Teresa Grzybek, Elżbieta Goworek, Irena Kosela, Jan Kowalczyk, Maria Ewa Kułanowska, Elżbieta Kwaśniak, Janina Łucak, Kazimiera Majkowska, Alicja Matysek, Teresa Mróz, Anna Pniak, Bożena Rusinowska, Krystyna Rydz, Maria Tyczyńska, Barbara Wielińska
Zespół Trzy Dni Później:
Solistki: Joanna Piwowar-Antosiewicz, Marta Groffik-Perchel, Marta Piwowar-Antosiewicz
Krzysztof Łochowicz – gitara elektryczna
Maciej Zakrzewski – instrumenty klawiszowe
Chór Kameralny Fermata:
Soprany: Iwona Dziarmaga, Antonina Gorzelak, Agnieszka Majcher, Dorota Sabat, Magdalena Sitkowska, Joanna Szewczyk – Kędzior
Alty: Ilona Chatys, Katarzyna Kletowska, Elwira Strojek, Małgorzata Szymoniak
Tenory: Arkadiusz Kasperek, Patryk Siekiera
Basy: Paweł Macek, Jan Padusiński, Paweł Woliński
Partnerem spektaklu jest: Opera Krakowska
Spektakl zarejestrowany i wyemitowany przez: TVP3 Kielce
OPIS SPEKTAKLU:
Kielecki Teatr Tańca w ramach programu Przestrzenie sztuki, już po raz kolejny zaprasza do współpracy różne grupy społeczne.
„Ballady bez romansów. Mickiewicz wzruszony” to projekt artystyczno-społeczny z udziałem profesjonalnych tancerzy Zespołu Kieleckiego Teatru Tańca, grupy seniorów ze Świętokrzyskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz Chóru Kameralnego Fermata. Te dwa światy spotkają się na jednej scenie, gdzie połączy je wyjątkową przestrzeń muzyczna i choreografia młodych artystów, wyłonionych w konkursie (Katarzyna Myrda i Dawid Pieróg).
Impulsem dla organizatorów stała się przypadająca w przyszłym roku 200. rocznica powstania „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza.
Spektakl jest przedtaktem do roku jubileuszowego, w którym zostanie zaprezentowany w wersjach rozbudowanych dramaturgicznie i wielu interpretacjach muzycznych. Muzyka do spektaklu powstała na specjalne zamówienie KTT, a jej autorką jest Joanna Piwowar-Antosiewicz, liderka zespołu Trzy Dni Później, która tak mówi o inspiracjach:
„W swojej twórczości muzycznej związanej z teatrem, staram się zawsze znaleźć spójny klimat, klucz w oparciu o który buduję całą strukturę kompozycji. W przypadku „Ballad bez romansów…” punktem wyjścia była dla mnie struktura litewskich pieśni wielogłosowych sutartinies. Śpiewane, głównie przez kobiety utwory, często bazują na równoległych, kanonowych liniach melodycznych, które w punktach kulminacyjnych spotykają się, przeplatają, uzupełniają, ukazując, tym samym, kolejne warstwy znaczeniowe ballad. Ta właśnie, swoista zasada, wydała mi się najbardziej symetryczna z koncepcją, przyjętą przez reżysera spektaklu – Michała Znanieckiego. Figurą geometryczną, która nam towarzyszy muzycznie, przy tym projekcie jest koło. Najlepiej odzwierciedla ono symboliczną cykliczność, nieuchronną zmianę, ale i powrót. Próbowałam stworzyć tajemniczą, niekiedy mroczną, ale pociągającą narrację muzyczną, w której wiele głosów dotyka tych samych krańców świata: jego początku i końca.”
Projekt powstaje pod opieką artystyczną i w reżyserii Michała Znanieckiego, cenionego na całym świecie reżysera i pedagoga, posiadającego wieloletnie doświadczenie w pracy z różnymi grupami społecznymi, ze szczególnym uwzględnieniem osób dotkniętych wykluczeniem społecznym. Młodzi choreografowie mają wyjątkową okazję, by pracować z Michałem Znanieckim nad swoimi koncepcjami choreograficzno-dramaturgicznymi, a tym samym poszerzać umiejętności w takich zakresach jak łączenie pracy na scenie artystów profesjonalnych i amatorów, prowadzenie narracji i dramaturgii, współpraca z wokalistami i muzykami „na żywo“, praca z publicznością oraz teatralny ruch sceniczny.
Spektakl powstaje w oparciu wybrane ballady Adama Mickiewicza: „Świtezianka”, „Lilije”, „Romantyczność” i „Dudarz”.
„Spotkanie różnych pokoleń i wspólna próba odczytania przełomowego dzieła polskiej literatury romantycznej jest wyzwaniem, które wymaga połączenia środków ekspresji takich jak taniec, aktorstwo, multimedia i …prawda. Tylko w ten sposób pokażemy aktualne tematy poruszone przez Mickiewicza 200 lat temu. Mądrość i doświadczenie seniorów, skontrastowane ze świeżym spojrzeniem młodych choreografów w ruchu scenicznym pozwoli znaleźć nowy język, który może dotrzeć do dzisiejszej publiczności. Zbudujemy światy, które łączą rzeczywistość z rytuałem, literaturę z ruchem scenicznym, poezję z codziennością.” – mówi Michał Znaniecki.
Program Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
TWÓRCY SPEKTAKLU:
REŻYSERIA I DRAMATURGIA: MICHAŁ ZNANIECKI
Studiował na Uniwersytecie w Bolonii u Umberto Eco oraz Giorgio Strehlera w Teatro Piccolo di Milano. Zadebiutował w mediolańskiej La Scali mając zaledwie 24 lata.
Autor ponad 200 spektakli, od przeszło 25 lat pracuje na najważniejszych scenach operowych całego świata, między innymi w Polsce, Włoszech, Francji, Hiszpanii, Chinach, Argentynie, Chorwacji, na Węgrzech czy Kubie.
Wyspecjalizował się w megaprodukcjach plenerowych, które realizował na stadionach, wyspach i w parkach – między innymi dla Israeli Masada Opera Festival w ramach wieloletniego kontraktu. Teatro San Carlo w Neapolu, Teatro Real w Madrycie, Teatro Colon w Buenos Aires , Narodowa Opera w Budapeszcie czy Lwowie to obok najważniejszych polskich scen operowych teatry, do których najczęściej powraca wspólpracując z największymi solistami i dyrygentami takimi jak John Axelrod, Placido Domingo, Jose Cura, Maurizio Begnini czy Piotr Beczała.
Szczególne miejsce w jego dorobku artystycznym zajmują projekty teatralne, edukacyjne i angażujące grupy dotknięte wykluczeniem społecznym. Za te inicjatywy był wielokrotnie nagradzany, między innymi medalem Regionu Puglia za zasługi artystyczne i społeczne (2008) czy Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za projekty realizowane z Fundacją Jutropera w ramach ESK Wroclaw (2016). Jako wykładowca reżyserii operowej pracuje w Akademii Teatralnej w Warszawie, i prowadzi zajęcia w Central Academy of Drama w Pekinie.
Był jednym z najmłodszych dyrektorów Teatru Wielkiego- Opery Narodowej w Warszawie i Teatru Wielkiego w Poznaniu.
W jego dorobku artystycznym znajdują się największe i najważniejsze tytuły operowe takich kompozytorów jak Giuseppe Verdi, Gaetano Donizetti, Wolfgang Amadeusz Mozart, Gioacchino Rossini czy Stanisław Moniuszko. Obok wielkiego repertuaru i znanych tytułów, Znaniecki bardzo chętnie sięga po opery nieznane. Są to tytuły zarówno dawne, zapomniane lub zagubione, którym nadaje nowe życie dokonując artystycznych odkryć i rekonstrukcji.
Artysta ma na swoim koncie wiele nagród. Jego polskie inscenizacje musicalowe parokrotnie nagradzane były Złotymi Maskami w wielu kategoriach. Za spektakl „Eugeniusz Oniegin” reżyser otrzymał nagrodę Premios Líricos Teatro Campoamor, dla najlepszej produkcji premierowej roku w Hiszpanii (2011). Został nagrodzony także w Narodową Nagrodą Teatralną Chorwacji, za najlepszy spektakl operowy roku „Mefistofele” (2014) oraz nagrodą specjalną „włoskim Oscarem operowym” Premio Abbiati za projekt „200.com – Pagliacci” (2015). Otrzymał także Złotą Maskę za spektakl roku „Romeo i Julia” (2017) oraz Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla najlepszego reżysera (2021). Odznaczony srebrnym medalem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Zasłużony Kulturze Gloria Artis.Ambasador Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Założyciel Festival Opera Tigre w Argentynie.
CHOREOGRAFIA: Katarzyna Joanna Myrda ( „Lilije”, „Romantyczność”)
Magister Sztuki. Wykształcenie: Akademia Muzyczna w Łodzi, Wydział Wokalno-Aktorski, kierunek: Choreografia i techniki tańca. Akademia Humanistyczno – Ekonomiczna w Łodzi, Wydział Artystyczny, kierunek: Taniec, spec. Choreograf. Uniwersytet Łódzki, kierunek: Kulturoznawstwo, spec. Promocja sztuki.
Edukacja warsztatowa (wybrane): David Zambrano, Jose Agudo, Peter Jasko, Noa Paran, Roser Lopez Espinoza, Uri Ivgi, Johan Greben.
W twórczości pogłębia zagadnienie kodów kulturowych oraz ich wpływu na tożsamość ciała. Fascynuje ją kultura Ameryki Łacińskiej oraz Hiszpanii. Twórca autorskiego warsztatu „Physical cuerpo latino” (cuerpo z hiszpańskiego ciało). Uczestniczka poszukiwań twórczych dotyczących dramaturgii tańca-premiera spektaklu „Apokalipsa” (dramaturgia: Elżbieta Chowaniec, choreografia Jacek Owczarek). Rezydentka w Performact w Portugalii. Autorka solo „Krystyna in flamenco mood”, które podczas konkursu choreograficznego 3…2…1…TANIEC! 2019 zdobyło I nagrodę od Anny Godowskiej, I nagrodę od Assena Assenova, Grand Prix oraz nagrodę rzeczową od Organizatora. Choreografia została także zakwalifikowana do ścisłego finału międzynarodowego konkursu Solo Dance Contest 2019 w Gdańsku, do finału Międzynarodowego Festiwalu Solo Duo Dance Festival Budapeszt 2019. Solo zostało także zaprezentowane podczas „The Wall Series” vol.7 i vol.10 w Berlinie oraz na licznych festiwalach w Polsce.
Choreograf /tancerka spektakli: „Ruska dyskoteka”, „Bagaż”, „Moja droga Krystyno”, „Nie rób scen (o mężczyznach)”, performance „Słowiańskie wianki od Kupałki” (twórca: Anatoliy Ivanov), „Dual Fusion” (reż. Paweł Grala).
CHOREOGRAFIA: Dawid Pieróg („Świtezianka”, „Dudarz”)
Absolwent Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi na Wydziale Artystycznym na kierunku: Taniec, ze specjalizacją Pedagogika tańca. Od 2017 roku związany z Kieleckim Teatrem Tańca. Współtworzy Zespół Artystyczny KTT jako tancerz koryfej, występuje w kilkunastu spektaklach repertuarowych, w choreografiach autorstwa: Elżbiety Pańtak, Grzegorza Pańtaka, Jacka Przybyłowicza, Jean Charles Zambo, Wojciecha Mochnieja, Małgorzaty Ziółkowskiej i innych. Wziął udział w ponad dziesięciu premierach Teatru.
W 2019 roku dołączył do grona Artystów Scen Polskich (ZASP). Od ponad roku ścisłe związany z działalnością medialną KTT. Zrealizował kilkanaście produkcji, zwiastunów, grafik promujących spektakle. Jego materiały video promowały repertuar teatru w Chinach. W 2021 roku wziął udział w programie wymiany tancerzy „Dance More” w Szwecji, reprezentując Polskę.
Swoje pierwsze kroki stawiał w zespole „Fuks”, działającym przy Konińskim Domu Kultury, pod kierownictwem instruktora Jacka Szczepankiewicza. Po wieloletnim okresie licznych udziałów w konkursach Federacji, rozwijał swoje umiejętności w zakresie fitnessu, gdzie pracował m.in. w Poznańskim Egurrola Fitness Club.
Pracę choreograficzną rozpoczął w 2017 roku z autorska etiudą „Tabu”, przy udziale konińskich tancerzy. Choreografia „Orfanato”, przy współpracy z zespołem Saltatio, została zaprezentowana w konkursie „Dance My Love” w Tarnowie. Nagrodzono ją na V Konkursie Teatrów Tańca oraz na Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów Amatorskich w Bełchatowie.
Autor choreografii do spektaklu Atelier Kieleckiego Teatru Tańca pt. „Słonecznik bez Słońca”. Zdobywca Nagrody dla Najlepszego Choreografa podczas Konkursu „CIAŁO wzRUSZONE” w 2021 roku, za choreografię do spektaklu pt. „Słonecznik bez Słońca”.
ARANŻACJE MUZYCZNE: Joanna Piwowar-Antosiewicz
Joanna Piwowar-Antosiewicz tworzy muzykę do spektakli teatralnych i słuchowisk. Słuchaczka Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych Nowego Teatru oraz Pedagogiki Teatru w Warszawie. Laureatka Nagrody im. Grzegorza Ciechowskiego przyznawanej artystom łączącym w swej twórczości różne dziedziny sztuki. Współpracowała m.in. z Teatrem Powszechnym w Łodzi ( „Spiski” wg Kuczoka), z Teatrem Roma w Warszawie („Zabawki Pana Boga”), z Teatrem Zagłębia w Sosnowcu („Wakacje z duchami”), z Teatrem Małym w Tychach ( „Dziób w dziób”). W oparciu o autorską metodę prowadzi warsztaty interdyscyplinarne łączące teatr, muzykę, plastykę, literaturę, multimedia. Współtworzy zespół Trzy Dni Później. Jest również wokalistką i kompozytorką zespołów Ms. No One oraz Digit All Love.
ZESPÓŁ TRZY DNI PÓŹNIEJ
Trio Trzy Dni Póżniej to polska grupa muzyczna założona w 2000 w Głogowie przez trzy żeńskie głosy: Joannę Piwowar-Antosiewicz (Ms. No One, Digit All Love), Martę Groffik-Perchel i Martę Piwowar-Wierzbicką.
Zespół nagrał cztery, doskonale przyjęte przez krytykę, albumy: „Trzy dni później” (Dalmafon, 2005), „Gdybym” (Luna Music, 2009), „Pokój jej cieniom” (For Tune, 2014), „Gryphia” (Home Records 2017). TDP współpracuje z teatrami stołecznymi: Teatrem Roma i Teatrem na Woli, a także z Teatrem Powszechnym w Łodzi oraz Teatrem Zagłębia w Sosnowcu, Teatrem Małym w Tychach. Zespół stworzył również muzyczne spektakle autorskie, we współpracy ze znanymi twórcami, takimi jak Olga Tokarczuk, czy Wojciech Kuczok. Zespół zdobył wiele prestiżowych, ogólnopolskich nagród m.in.: Nagrodę Artystyczną imienia Grzegorza Ciechowskiego, Grand Prix Studenckiego Festiwalu Piosenki w Krakowie, FAMY w Świnoujściu, Spotkań Zamkowych w Olsztynie. Utwór „Kołysanka dziecinna” w wykonaniu Zespołu, przez pół roku gościł na Liście Przebojów Programu Trzeciego Polskiego Radia. W 2004 roku w Konkursie „Pamiętajmy o Osieckiej” TDP wywalczył II Nagrodę. Jej wynikiem stało się nagranie płyty z tekstami Bolesława Leśmiana i Agnieszki Osieckiej. W 2014 zespół otrzymał prestiżową nagrodę Grand Prix XVII Konkursu Muzyki Folkowej Polskiego Radia „Nowa Tradycja”. Otrzymał również Nagrodę Specjalną za najbardziej twórczą adaptację muzyki ze zbiorów Oskara Kolberga. Od kilku lat zespół tworzy i prowadzi także autorskie warsztaty wokalne i interdyscyplinarne dla dorosłych i dzieci – m.in. „Bukolla – Baśnie Świata” – warsztaty muzyczne dla dzieci zwieńczone wspólnym występem uczestników warsztatów z zespołem TDP (Łódź, 2019; Tychy, 2020); warsztaty wokalne w ramach festiwalu Miejsce Kobiet (Słupsk, 2019).
W roku 2020 r. Zespół obchodził 20-lecie działalności artystycznej grając wspólne koncerty w Polsce i Czechach z Dorotą Barovą (współtwórczynią czeskiego duetu wiolonczelowego Tara Fuki).
Program Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Partnerem spektaklu jest Opera Krakowska.
Zdjęcia z prób scenicznych autorstwa Bartosza Kruka.