Bilety w cenie 15, 30, 40, 50 zł do nabycia w kasie Kieleckiego Teatru Tańca, Plac Moniuszki 2B (wejście od strony kawiarni Antrakt).
Kasa czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 14.00 – 17.00 oraz na godzinę przed spektaklem.

 

 

 

 

 

 

 

muzyka Piotr Czajkowski

choreografia: Elżbieta Szlufik-Pańtak, Grzegorz Pańtak

scenografia i kostiumy: Małgorzata Słoniowska

 

Dziadek do orzechów w opracowaniu dla Kieleckiego Teatru Tańca stanowi piękną, barwną kompozycję, poruszającą wyobraźnię dzieci i wzruszającą dorosłych.

Fabuła przedstawiona za pomocą tańca, niezwykle obrazowa i bardzo ciekawa pod względem instrumentalnym muzyka oraz świąteczna tematyka pozwoli widzom przenieść się w świat magii i fantazji. Ważnym aspektem przedsięwzięcia jest chęć przybliżenia widzom piękna muzyki Piotra Czajkowskiego. Dziadek do orzechów jest uważany za jedno z najlepszych dzieł kompozytora, który używając w swym dziele raczej nietypowych instrumentów jak: trąbki czy bębenki, starał się oddać świat dziecięcej wyobraźni.

Autorami choreografii do tego magicznego widowiska będą Elżbieta Szlufik-Pańtak i Grzegorz Pańtak. Połączenie muzyki Piotra Czajkowskiego z techniką tańca jazzowego i współczesnego jest nośnikiem ogromnej wartości historycznej, edukacyjnej i poznawczej. Niezwykle istotnym atutem produkcji są również kostiumy i scenografia, zaprojektowane przez uznaną scenograf i kostiumograf Małgorzatę Słoniowską, na stałe współpracującą z Operą Wrocławską.

Każdy widz w murach Teatru będzie mógł doświadczyć wysokiego artyzmu wykonania i magii niezwykłego spektaklu.

Spektakl zrealizowano we współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Kieleckiego Teatru Tańca.

Słowo od choreografów:

W 2012 r. obchodziliśmy 120. rocznicę światowej petersburskiej prapremiery Dziadka do orzechów. Od tamtego czasu spektakl stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych tytułów baletowych na całym świecie. Do dziś z wielkim powodzeniem wystawiany jest w oryginale autorstwa
L. Iwanowa, ale także w wersjach zmienionych, wykorzystujących jedynie niektóre oryginalne choreografie np. wersja W. Wajnonena.
Można wymienić wiele innych wersji znanych dziś choreografów: F. Ashtona, G. Balanchina, J. Neumeiera, które również weszły do stałych repertuarów w znaczących teatrach na całym świecie: Sadler’s Wells Ballet, New York City Ballet, Ballett der Städtischen Bühnen Frankfurt am Main. Magia tradycji i chęć odwołania się do niej sprawia, że tworzone są nadal autorskie wersje oparte na kluczowej perypetii z pierwszego aktu oraz atrakcyjności, nieco luźno związanych z fabułą, charakterystycznych tańców z aktu drugiego. Wersje te jednak często przenoszone są w inne realia i przestrzeń np. odebrana z entuzjazmem widzów wersja M. Bourne’a we współpracy z ATC i Sadler’s Wells (2002) , osadzona w domu dziecka, realizowana za pomocą stylów tańca współczesnego bez tańczenia na pointach.
Dzisiejsza wersja naszego autorstwa, dostosowana jest do profilu zespołu modern jazzowego, jakim jest Kielecki Teatr Tańca. Niezwykła muzyka P. Czajkowskiego daje choreografowi wiele możliwości interpretacyjnych, również, gdy środkiem wyrazu stają się style tańca jazzowego, począwszy od ich odmian scenicznych do dziś bardzo popularnych odmian ulicznych (locking, poping, hip hop). Dokonując niewielu drobnych przesunięć części muzycznych, opieramy się w całości na pełnej wersji muzyki Czajkowskiego, budując dwuaktowy spektakl dla dzieci i widzów dorosłych.
Akcję spektaklu umieściliśmy w czasach współczesnych, w popularnej dziś galerii handlowej, gdzie spędzamy część przedświątecznego czasu, zaaferowani wybieraniem prezentów dla najbliższych i świątecznymi zakupami. Spacerując między sklepowymi witrynami, dajemy się uwieść magii ich wyjątkowego wystroju, poddajemy się nastrojowi świątecznych melodii i wielobarwnych świateł. Gdzieś w głębi serca chcemy być porwani do krainy wyobraźni, beztroskiego dzieciństwa, w której będziemy mogli poczuć się jak dzieci, otwierające prezent.
Świąteczny czas jest przepiękną chwilą spotkań, wspomnień, radości i spełniania marzeń. Czasami sprezentowana lalka na chwilę zastępuje nam bliskość drugiej osoby, jak w przypadku naszej bohaterki Klary, która otrzymała od Mikołaja lalkę – dziadka do orzechów.

Zauroczona prezentem Klara, po dniu pełnym emocji, zapada w magiczny sen. Jej pragnienie spotkania miłości sprawia, że dziadek do orzechów przeistacza się w pięknego Młodzieńca. Kiedy we śnie zmuszona jest prowadzić walkę z myszami, Młodzieniec pomaga jej wyjść cało z tej opresji. Dziewczynka obdarza Młodzieńca pierwszą, silną miłością. Razem odbywają przedziwny spacer po odmienionej galerii handlowej. Przedmioty ze sklepowych półek ożywają i zabierają naszych bohaterów w taneczną podróż dookoła świata. Klara i Młodzieniec swoją wędrówkę rozpoczynają w cukierni, smakując torty, cukierki, precelki i lody. Będąc w sklepie z butami tańczą taniec hiszpański, w kawiarni aromatyczna kawa przenosi ich w arabski Bliski Wschód. Świat chiński to sklep z porcelaną i porcelanowym młotkowym rozbójnikiem. Swoją wędrówkę kończą w kwiaciarni, gdzie Klara zamienia się w białą różę, a Młodzieniec w ogrodnika. Pragnienie Klary o wymarzonej miłości znajdzie spełnienie w ślubie z Młodzieńcem i weselu, na którym bawią się wszystkie postaci z sennych marzeń.
Jednak sen się kończy, a rzeczywiste pragnienie pozostaje. Cudownie byłoby, gdyby nasze senne marzenia i pragnienia stawały się rzeczywistością…

Elżbieta Szlufik-Pańtak i Grzegorz Pańtak

OBSADA:
W spektaklu występują tancerze Kieleckiego Teatru Tańca oraz dzieci i młodzież ze Szkoły Tańca Kieleckiego Teatru Tańca

 

 PATRONAT HONOROWY:

 

Prezydent Miasta Kielce   

 

 

Wojewoda Świętokrzyski

 

Zadanie zrealizowane przy 

wsparciu finansowym

Samorządu Województwa Świętokrzyskiego

 

Starosta Powiatu Kieleckiego

 

 


Galeria

Kielecki Teatr TańcaPlac Moniuszki 2B25-334 Kielce
Tel: 41 36 76 712Fax: 41 36 76 911Szkoła Tańca: Tel: 41 34 46 171
sekretariat@ktt.plwww.ktt.pl

Kielecki Teatr Tańca © 2024. All rights reserved.

Dyrekcja Kieleckiego Teatru Tańca

Dyrektor
Dr Elżbieta Pańtak
e.pantak@ktt.pl

Zastępca dyrektora
Dr Grzegorz Pańtak
g.pantak@ktt.pl