Serdecznie zapraszamy Państwa na familijny spektakl pt. „Syrenka Ariel”, wystawiany z myślą o naszych najmłodszych widzach – z okazji ich święta: Dnia Dziecka.
Duża Scena KTT, Plac Moniuszki 2B, Kielce
01 czerwca 2024 r. godz. 18:00.
Spektakl dwuaktowy
czas trwania: I Akt 55 minut | antrakt 20 minut | II Akt 40 minut
S Ł O W O W S T Ę P N E O D A U T O R Ó W:
Szanowni Państwo,
Przedstawiamy Państwu autorską, taneczną adaptację baśni pt. Mała Syrenka Hansa Christiana Andersena. Jako liderzy prowadzący teatr tańca od wielu lat mamy przekonanie (poparte wysoką frekwencją publiczności), iż tego typu familijne spektakle stanowią ważny dla naszych mieszkańców sposób na atrakcyjne spędzanie czasu i wspólną, wielopokoleniową edukację artystyczną. Zachowując przyjętą koncepcję utrzymywania różnorodnego repertuaru w instytucji Kielecki Teatr Tańca, w którym na stałe obecne są także duże widowiska taneczno-muzyczne, podjęliśmy decyzję o wyprodukowaniu kolejnego autorskiego spektaklu o baśniowej tematyce zatytułowanego Syrenka Ariel. .
Tym razem językiem tańca opowiadana jest historia wzajemnej miłości syreny – Ariel i człowieka – Księcia Eryka. Dzięki miłości przezwyciężają oni przeciwności losu i działania podstępnej Wiedźmy morskiej Ursuli. Król Tryton po wielu perypetiach, przekonując się o sile uczuć zakochanych, ostatecznie ofiarowuje syreniej córce ludzką postać i zgadza się na poślubienie przez nią Księcia Eryka. Ariel i Eryk pozostają na zawsze razem. Akcja rozgrywa się w podwodnym świecie, w którym spotykamy oprócz tytułowej Ariel, jej przyjaciółkę Rybkę Florkę, Kraba Sebastiana oraz wiele podwodnych postaci. Spektakl ukazuje żywotność oraz piękno podwodnego świata dzięki zastosowaniu ciekawych kompozycji choreograficznych, hybrydowych kostiumów, wielowymiarowych projekcji, dynamicznej scenografii oraz kolorowych świateł.
Sceny taneczne zrealizowane są w stylach tańca jazzowego, współczesnego i klasycznego. Postaci morskie tańczą np. swing, charleston, mambo, jazz, modern jazz wykazują się głębią różnych interpretacji i wprawną techniką wykonania. Postaci takie jak np.: Kraby, Jeżowce i Ryby kreowane w ciekawych, inspirowanych światem morskim kostiumach, brawurowo wykonują skomplikowane sekwencje ruchowe. Poruszający się po scenie statek tworzy iluzję płynięcia, a dodatkowym walorem spektaklu jest wykorzystanie w nim trików iluzjonistycznych.
Realizowanie obsady całego widowiska w formule dołączania do artystów zawodowych przygotowanej tanecznie młodzieży kształconej w Szkole Kieleckiego Teatru Tańca wynika z misji edukacyjnej KTT. Pozwala to młodym adeptom sztuki tanecznej na zdobycie praktyki scenicznej oraz spełnianie marzeń artystycznych. Tancerki i tancerze zawodowego zespołu KTT, we współpracy z amatoram,i mają szansę stawać się wzorem rozwoju tanecznej ścieżki zawodowej dla młodych adeptów sztuki. Pasja do tańca i talent są dla obu grup wspaniałym polem spotkania i kreacji, gdzie sztuka tańca i produkcja widowiska. stają się wspólną drogą I celem.
Spektakl skierowany jest do wszystkich pokoleń. Mamy nadzieję, że spotkanie publiczności z tańcem i muzyką pozostawi niezapomniane wrażenia.
Spektakl ten dedykujemy ukochanym córkom Justynie i Kalinie, które jako małe dziewczynki pasjonowały się wersją literacką i filmową tej wzruszającej historii.
Dyrekcja Kieleckiego Teatru Tańca – Elżbieta Pańtak i Grzegorz Pańtak
Premiera spektaklu odbyła się 15 września 2023 r. w ramach III edycji organizowanego przez Urząd Miasta Kielce „Festiwalu Wiatru”.
A U T O R Z Y:
opracowanie libretta na podstawie baśni J. Ch. Andersena pt. „Mała Syrenka”– Elżbieta Pańtak
choreografia – Elżbieta Pańtak, Grzegorz Pańtak
choreografia na szarfach – Ewelina Pokrzywka
kostiumy – Małgorzata Słoniowska
scenografia, reżyseria światła – Grzegorz Pańtak
projekcje multimedialne – Tadeusz Nowakowski
muzyka – collage muzyczny (utwory twórców: Joe Hisaishi, Felix Mendelssohn, John Rowcroft, Al Hoffmann, Jerry Livingston, Mack David, George Frideric Handel, Duke Ellington, Cy Coleman,Dorothy Fields, Ottorino Respighi, Jacek Kasprowy, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig Van Beethoven, Dario Marianelli, Guy Farley ,,African Children’s Choir, Alan Menken, Howard Ashman /Dubbing: Emilian Kamiński/, Aaron James Sapp, Danny Elfman, Bob Timmons, Charlie Chaplin, Alfredo Mazzucchi, Giovanni Capurro, Beatamines & David Jach, Abel Korzeniowski, Kevin Rix, John Barry, Johann Sebastian Bach)
O B S A D A P R E M I E R O W A
Artyści Kieleckiego Teatru Tańca
Syrenka Ariel Marta Starostecka
Krab Sebastian Mateusz Wróblewski
Tryton (Neptun) Bartłomiej Banasiak
Książę Eryk Piotr Ziółkowski
Wiedźma Ursula Joanna Plata
Pani Krab Alicja Horwath-Maksymow
Perły
Alicja Horwath-Maksymow
Małgorzata Kowalska
Klaudia Tkaczyk
Małgorzata Ziółkowska
Syreny
Małgorzata Boruń
Julia Domagalska
Arkadia Dziarmaga
Joanna Plata
Kamila Zimnowoda
Małgorzata Ziółkowska
Syreny Męskie
Paweł Jacak
Marek Szajnar
Mikołaj Wojtachnio
Kamil Zdańkowski
Piotr Ziółkowski
Rekiny
Julia Domagalska
Paweł Jacak
Marek Szajnar
Mikołaj Wojtachnio
Kamil Zdańkowski
Rybka Florka Małgorzata Kowalska
Marynarze
Bartłomiej Banasiak
Marek Szajnar
Mikołaj Wojtachnio
Stryj Księcia Eryka Paweł Jacak
Kucharz Kamil Zdańkowski
Diabły Morskie
Bartłomiej Banasiak
Marek Szajnar
Kamil Zdańkowski
Piotr Ziółkowski
Jeżowce
Alicja Horwath-Maksymow
Klaudia Tkaczyk
Małgorzata Ziółkowska
Ośmiorniczki Adeptki SKTT
Ryby
Małgorzata Boruń
Julia Domagalska
Arkadia Dziarmaga
Klaudia Tkaczyk
Roksana Wieczorek
Kamila Zimnowoda
Koralowiec Kamila Zimnowoda
Kraby Białe
Małgorzata Boruń
Joanna Plata
Koniki Morskie
Marek Szajnar
Mikołaj Wojtachnio
Piotr Ziółkowski
Nauczycielka Ośmiornica Joanna Plata
Iluzjonistki
Julia Domagalska
Klaudia Tkaczyk
Małgorzata Ziółkowska
Dzieci i młodzież Szkoły Kieleckiego Teatru Tańca
Ośmiornice
Weronika Cedzyńska
Lena Dolatowska
Stefania Dudała
Zuzanna Lach
Kaja Rowińska
Oliwia Salwa
Daria Surlej
Hanna Wawszczyk
Ryby
Maria Buras
Alicja Jóźwik
Antonina Jurczyk
Olga Lebiest
Laura Łączka
Magdalena Piróg
Nadia Półkoszek
Zuzanna Tatarowska
Amelia Wiktor
Mira Wojtas
Małe meduzy
Maria Adamczak
Wiktoria Biskup
Zuzanna Ciesiun
Zuzanna Fijałkowska
Magda Górecka
Blanka Iwańska
Marta Łukawska
Natalia Szlompek
Aniela Wawszczyk
Alicja Zaród
Kraby
Julia Białek
Oliwia Dąbrowska
Zofia Dybała
Wiktoria Gawęcka
Kaja Juszczak
Maria Król
Mikołaj Masternak
Nikodem Nowacki
Lena Piecaba
Nela Rowińska
Katarzyna Sikora
Hanna Skowrońska
Helena Sobota
Marika Staniec
Maria Strózik
Mieszko Strózik
Maja Sularz
Nikolas Wencel
Zuzanna Woźnicka
Meduzy
Amelia Ciesiun
Oliwia Ciesiun
Zuzanna Gil
Anna Goraj
Hanna Janus
Maria Krakowiak
Maria Mazur
Małgorzata Misztal
Kamila Polańska
Kinga Ruszkiewicz
Natalia Sornat
Mila Staniec
Karolina Szlufik
Zuzanna Tatarowska
Amelia Walczyk
Syreny
Amelia Ciesiun
Oliwia Ciesiun
Zuzanna Gil
Maria Mazur
Kinga Ruszkiewicz
Natalia Sornat
Amelia Walczyk
Syrenki
Julia Białek
Oliwia Dąbrowska
Zofia Dybała
Lena Piecaba
Katarzyna Sikora
Zuzanna Woźnicka
Akrobatki Klubu Sportowego „Przestrzeń Lotu”
R E A L I Z A T O R Z Y:
korepetytorzy artystycznych zespołów dzieci i młodzieży SKTT – Anna Budnicka, Anna Piotrowska
realizacja dźwięku – Dawid Kościuk
realizacja światła – Mirosław Sobczyk
realizacja projekcji – Adam Bakalarz
konsultacja iluzjonistyczna – Damian Spętany
pracownia krawiecka – Jolanta Dudek, Małgorzata Sasak, Iryna Mozer, Henryka Stokowiec, Waldemar Krawczyk, Zhenya Asatryan
pracownia modystyczna – Weronika Kolago, Joanna Misztal, Joanna Biskup-Brykczyńska
pracownia plastyczna – artystyczne malowanie kostiumów – Zbigniew Francuz
wykonanie elementów plastycznych scenografii, rekwizytów – Maciej Miernik, Piotr Fijałkowski, Kamil Dudzic
wykonanie konstrukcyjne scenografii – SPEWEX Marcin Mateja
inspicjent – Katarzyna Dolatowska
kierownik techniczny – Piotr Sarnecki
obsługa techniczna sceny – Stanislav Kaminskyi, Łukasz Masztalerz, Sebastian Malec, Piotr Młynek, Grzegorz Matuszczyk, Mirosław Nieckarz, Jarosław Soczomski
O T W Ó R C A C H :
CHOREOGRAFIA
dr Elżbieta Pańtak – Dyrektor Kieleckiego Teatru Tańca
Choreograf, pedagog tańca jazzowego. Założyciel i dyrektor zawodowego zespołu Kieleckiego Teatru Tańca (miejskiej instytucji artystycznej). Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego – teatrologia. Odbyła studia podyplomowe – teoria tańca na Uniwersytecie Muzycznym Chopina w Warszawie. Jest autorką ponad 30 spektakli dla zespołu Kieleckiego Teatru Tańca w tym cieszących się wysoką frekwencją spektakli familijnych: Dziadek do orzechów, Alicja w Krainie Czarów, Kopciuszek zrealizowanych w stylach tańca jazzowego i współczesnego. Współrealizowała choreografię do spektaklu taneczno-muzycznego pt. Siedem Bram Jerozolimy, muz. K. Penderecki (Teatr Wielki – Opera Narodowa 2008). Powstały na podstawie spektaklu film otrzymał nominację do International Emmy® Award w 2009 roku w USA.
Współpracowała z Narodową Operą Izraelską, dla której z zespołem Kieleckiego Teatru Tańca jako choreograf współrealizowała mega produkcje: Traviata, Carmina Burana w reżyserii M. Znanieckiego (2014, 2015). Dla Opery Wrocławskiej współtworzyła z Grzegorzem Pańtakiem choreografię do opery Turandot (2008), do Traviaty w Operze na Zamku w Szczecinie (2016) oraz Romeo i Julii w Operze Śląskiej (2017) i operze w Szczecinie (2020) reżyseria M. Znanieckiego. Realizowała jako choreograf Galę sylwestrową dla Opery Bałtyckiej w Gdańsku, reżyseria S. Gonciarz (2017). Wyprodukowała w KTT polską prapremierę baletu Święto wiosny (2013), muz. I. Straviński, chor. A. Preljocaj, a także widowiska taneczne z prawykonaniami na orkiestrę symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej z muzyką P. Łukowca i K. Dębskiego.
Wykładowca kompozycji tańca oraz tańca jazzowego i modern jazz na wyższych uczelniach w Polsce: AHE w Łodzi, UMFC w Warszawie. Prowadziła master classes w Polsce i Phoenix w USA w Master Ballet Academy.
Otrzymała wiele nagród i wyróżnień m.in. Odznaka honorowa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2012).
Współtwórczyni programu Przestrzenie Sztuki prowadzonego przez MKiDN, NIMiT, IT im. Raszewskiego.
W 2022 roku Elżbieta Pańtak uzyskała tytuł doktora na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
dr Grzegorz Pańtak – Zastępca Dyrektora Kieleckiego Teatru Tańca
Tancerz, pedagog tańca, choreograf. Wspólnie z Elżbietą Pańtak współtworzył i prowadzi instytucjonalny zespół – Kielecki Teatr Tańca. Współtworzył choreografię i był solistą w spektaklu taneczno-muzycznym Siedem Bram Jerozolimy muz. K. Penderecki (Opera Narodowa 2008). Powstały na jego podstawie film TVP otrzymał nominację do International Emmy® Award w USA (2009). W 2013 wyprodukował w KTT i tańczył w polskiej prapremierze Święta wiosny, muz. Strawiński, chor. A. Preljocaj – emisja TVP 2.
Realizował widowiska taneczne z prawykonaniami na orkiestrę symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej z muz. P. Łukowca i K. Dębskiego. Z okazji roku Chopinowskiego współtworzył choreografię do programu TVP 2 Chopin4 z opracowaniem muzycznym Włodka Pawlika (2010). Współpracował z Narodową Operą Izraelską, dla której choreograficznie zrealizował Traviatę, Carminę Buranę reż. M. Znanieckiego (2014, 2015). Dla Opery Wrocławskiej realizował wspólnie z E. Pańtak choreografię do opery Turandot (2008), Traviata w Operze na Zamku w Szczecinie (2016), Romeo i Julia dla Opery Śląskiej (2017) i opery w Szczecinie (2020).
Realizował jako choreograf Galę sylwestrową dla Opery Bałtyckiej w Gdańsku, reż. S. Gonciarz (2017). Dla Festiwalu Bartokowskiego w Miszkolc/Węgry zrealizował balet Cudowny Mandaryn (2018).
Tańczył w większości produkcji KTT oraz gościnnie: Opera Wrocławska: opera Raj Utracony K. Penderecki (2008), Turandot G. Puccini (2010); Teatr Maryjski w Petersburgu Król Roger muz. K. Szymanowski (2009); Narodowa Opera Izraelska Traviata, Carmina Burana.
Laureat nagrody „Zasłużony dla Kultury Polskiej” 2019 (odznaka honorowa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego). Współtwórca programu Przestrzenie Sztuki prowadzonego przez MKiDN, NIMiT, IT im. Raszewskiego. W 2022 roku Grzegorz Pańtak uzyskał tytuł doktora na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
KOSTIUMY
Małgorzata Słoniowska
Absolwentka Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, kostiumolog, scenograf i malarka.
Od 1988 r. związana zawodowo z Operą Wrocławską. Brała udział w ponad 120 realizacjach operowych i baletowych w kraju i za granicą, dla których projektowała kostiumy i dekoracje. We wrocławskim Muzeum Sztuki Mieszczańskiej w 2008 r. odbyła się wystawa, Kostiumeria Małgorzaty Słoniowskiej. Stroje M. Słoniowskiej pokazywane są na festiwalach mody – w latach 2008, 2009 i 2012 r. prezentowane były na Gali Off Fashion w Kielcach. W 2008 r. w Centrum Scenografii Polskiej w Katowicach, prezentowano kostiumy zaprojektowane przez artystkę do wrocławskiej inscenizacji Raju utraconego K. Pendereckiego. W zbiorach Muzeum Śląskiego w Katowicach znajdują się kostiumy autorstwa M. Słoniowskiej do Kantaty o kawie i Kantaty chłopskiej J. S. Bacha, wystawionych w Operze Wrocławskiej. Inspiracje światem operowym, scenografią teatralną i kostiumami znajdują odzwierciedlenie w różnorodności i barokowym stylu dzieł malarskich artystki. Zarówno gotowe stroje, jak i obrazy, są fantastycznymi wariacjami na temat elementów rzeczywistości. Artystka została odznaczona Brązowym i Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz uhonorowana Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Współpraca M. Słoniowskiej z Kieleckim Teatrem Tańca rozpoczęła się już w 2012 r., przy produkcji spektaklu Dziadek do orzechów. .
.
PROJEKCJE MULTIMEDIALNE
Tadeusz Nowakowski
Z wykształcenia architekt urbanista, który porzucił koncepcje wielkopowierzchniowych obiektów użytkowych na rzecz sztuki, szczególnie w obrębie X i XI muzy. Od 2012 roku zajmuje się szeroko pojętym projektowaniem przestrzeni, prezentacji informacji i animacji, zarówno w ujęciu kulturalnym, społecznym, jak i komercyjnym. Zgłębia arkana komunikacji wizualnej, od wystaw
muzealnych, przez infograficzne animacje i scenografie, po show łączące taniec z dynamicznymi projekcjami, nie bojąc się zboczyć na tory scenariuszy i reżyserii reklam, czy opraw komercyjnych programów telewizyjnych. Hobbystycznie zagorzały futurysta, stara się w swoją pracę wplatać wszelkie nowe rozwiązania na styku technologii, humanizmu i sztuki. Szuka nowoczesnych rozwiązań, będących odpowiedzią na coraz bardziej wizualny świat XXI w. Nie ma dla niego rzeczy niemożliwych, każde nowe wyzwanie to okazja do poszerzenia wiedzy i umiejętności. Uwielbia pracować z muzyką. Jego głównym obszarem zainteresowań jest ludzka percepcja, jej ograniczenia i możliwości. .
P R A C O W N I C Y K I E L E C K I E G O T E A T R U T A Ń C A:
dyrektor – dr Elżbieta Pańtak
zastępca dyrektora – dr Grzegorz Pańtak
główna księgowa – Małgorzata Małkowska
ZESPÓŁ ARTYSTYCZNY
kierownik baletu/inspektor baletu – Małgorzata Ziółkowska
korepetytor baletu – Pamela Paprota
pedagodzy tańca klasycznego – Grzegorz Pańtak, Ewelina Kubot- Łącka, Pamela Paprota, Aleksander Staniszewski
pedagodzy tańca jazzowego – Elżbieta Pańtak, Małgorzata Ziółkowska, Grzegorz Pańtak
instruktor pilatesu – Klaudia Tkaczyk
soliści – Arkadia Dziarmaga, Alicja Horwath-Maksymow, Małgorzata Kowalska, Pamela Paprota, Joanna Plata, Marta Starostecka, Klaudia Tkaczyk, Małgorzata Ziółkowska, Grzegorz Pańtak, Aleksander Staniszewski, Mateusz Wróblewski, Kamil Zdańkowski
koryfeje – Małgorzata Boruń, Piotr Ziółkowski
tancerze zespołowi – Julia Domagalska, Roksana Wieczorek, Kamila Zimnowoda,
Bartłomiej Banasiak, Paweł Jacak, Marek Szajnar, Mikołaj Wojtachnio
PRACOWNICY IMPRESARYJNI
kierownik impresariatu – Milena Procko
impresariat – Katarzyna Dolatowska, Marlena Krzos, Izabela Lato, Sylwia Skałka, Edyta Snoch-Chruściak
grafika i DTP – Renata Tarapata-Ciopińska, Monika Cegieła
PRACOWNICY ADMINISTRACYJNI
sekretariat – Katarzyna Kątna
księgowość – Alicja Borek, Elżbieta Florek, Ewa Luty
kadry – Magdalena Handzel
administracja – Elżbieta Radek, Danuta Śliwa
biuro programu Przestrzenie Sztuki – Danuta Śliwa
kierownik techniczny – Piotr Sarnecki
obsługa techniczna sceny – Adam Bakalarz, Stanislav Kaminskyi, Dawid Kościuk, Sebastian Malec, Łukasz Masztalerz, Piotr Młynek
pracownia krawiecka/garderoba – Jolanta Dudek, Małgorzata Sasak, Iryna Mozer
pracownicy organizacyjno-techniczni – Ligia Bryk, Teodozja Rasztabiga
PRACOWNICY SZKOŁY KIELECKIEGO TEATRU TAŃCA
kierownik – Bartosz Penkala
koordynator ds. zespołów tanecznych – Anna Budnicka
specjalista ds. edukacji tanecznej – Anna Daszkiewicz, Anna Piotrowska
pracownicy organizacyjno-techniczni – Elżbieta Naruszewicz
STAŁA WSPÓŁPRACA
fotografia i multimedia – Bartosz Kruk
obsługa prawna – Wadim Procko
Sponsorami wydarzenia byli:
Wodociągi Kieleckie
Targi Kielce S.A.
Biuro Market Sp. J.
Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „Satex” Sp. J. Sławomir Łagan, Adam Bysiak
Alutor Systemy Roletowe S.C.
Oficyna Poligraficzna Apla Sp. J.
Styrbet Sp. z o.o.
Seven Boramax
NCNetcom Sp. z o.o.
Globo Group S.C.
Biotec Lasers Polska
Dermatologia Zabiegowa I Estetyczna „Dermex” Dr.N.Med. Aneta Bąkowska
PSS Społem Kielce
Hotel Kameralny
Cukiernia Dorotka
Green Expo Dariusz Zielonka
Top Dent Kielce
Bud Bet Sp. z o.o. Busko Zdrój
Green Expo Dariusz Zielonka
NZOZ Iwony Kołomańskiej
Kwiaciarnia Kwiatowa Pasja
TermaTex Sp. z o.o. Przedsiębiorstwo Usług Specjalistycznych
P.P.H.U. Protex Agnieszka Ruszkiewicz
Kwiatomania Anna Skrzyniarz
Współpraca:
Klub Syren Meluzyna
Przestrzeń Lotu
W spektaklu wykorzystywane są efekty stroboskopowe.
Zdjęcia pochodzą z próby generalnej i spektaklu popremierowego. Autor zdjęć: Bartosz Kruk.