POŻEGNANIE KRÓLA: VERDI
Szekspirowski „Król Lear” i muzyka Giuseppe Verdiego, stały się źródłem inspiracji dla reżysera Michała Znanieckiego, autora spektaklu „Pożegnanie Króla: Verdi”. Giuseppe Verdi, autor słynnych oper szekspirowskich, przez całe swoje życie nosił się z zamiarem skomponowania opery „Król Lear”. Próby takie podejmował, ale poszczególne arie czy fragmenty muzyczne ostatecznie trafiały do innych oper. „Król Lear” nigdy nie powstał, ale w spektaklu przybliżamy paletę utworów, które Verdi prawdopodobnie komponował właśnie z myślą o wielkiej operze. Spektakl opowiada o przemijaniu, starości, ale także o izolacji i wynikającego z niej braku zrozumienia i komunikacji. Reżyser umiejscawia akcję w szpitalu wojskowym, miejscu dla obłąkanych. W taką przestrzeń, wypełnioną ofiarami symbolicznej wojny ( w rolach rannych żołnierzy balet KTT) oraz sanitariuszami ( seniorzy Uniwersytetu Trzeciego Wieku) wrzucony zostaje Król Lear. Symbol przemijającej władzy, wielkiej potęgi, a zarazem samotności i pustki. Przebudzony muzyką „Patria oppressa” zmaga się z duchem przeszłości i walką między dobrem a złem – we własnym królestwie. Towarzyszy mu błazen, który staje się przewodnikiem podróży przez wspomnienia i spotkania z córkami. „Pożegnanie króla: Verdi”, to interdyscyplinarne widowisko wychodzące naprzeciw potrzebom społecznym. Wzmacnia takie wartości jak: łączenie pokoleń, integrowanie i aktywizowanie mieszkańców, zacieśnianie współpracy pomiędzy instytucjami artystycznymi naszego regionu. Dzięki takim produkcjom na scenie łączą się i przenikają różne światy i dziedziny sztuki, dając efekt synergii, którą publiczność będzie mogła zobaczyć podczas premiery spektaklu. Teatr tańca zespolony z operą i najwspanialszymi ariami Giuseppe Verdiego (z takich oper jak „Rigoletto”, „Don Carlos” czy „Falstaff”).
Spektakl powstał we współpracy z Fundacją Jutropera i realizowanym przez nią od lat cyklem „Głos wykluczonych”.
REALIZATORZY
autor spektaklu – Michał Znaniecki
choreografia – Sebastian Tobiasz Berg
dyrygent – Jacek Rogala
przygotowanie chóru – Ewa Robak
przygotowanie grupy seniorów – Tadeusz Kabicz
asystent – Hubert Stolarski
projekcje multimedialne – Karolina Jacewicz
reżyseria świateł – Dariusz Albrycht
aranżacje muzyczne, przygotowanie muzyczne solistów – Jacek Kita
producent wykonawczy – Magdalena Sowińska
OBSADA
Jerzy Artysz – Król Lear / baryton
Wojciech Malajkat – Fool
Iga Caban – Cordelia / sopran
Renata Dobosz – Goneryla / mezzosopran
Anita Maszczyk – Regana / sopran
BALET KIELECKIEGO TEATRU TAŃCA
Małgorzata Boruń, Arkadia Dziarmaga, Julia Domagalska, Alicja Horwath-Maksymow, Małgorzata Kowalska, Monika Kuc-Piechota, Katarzyna Lipiec, Pamela Paprota, Anna Piotrowska, Joanna Plata, Marta Rolska, Marta Starostecka, Klaudia Tkaczyk, Sandra Zybała, Bartłomiej Banasiak, Szymon Pacholec, Dawid Pieróg, Tomasz Słomka, Aleksander Staniszewski, Mateusz Wróblewski, Kamil Zdańkowski
GRUPA TANECZNA SENIORÓW Z UNIWERSYTETU TRZECIEGO WIEKU „PONAD CZASEM”:
Krzysztof Cień, Maria Cień, Ewa Ciszek-Stradomska, Irena Danieluk, Zofia Franczak, Elżbieta Gaworek, Teresa Grzybek, Maria Hajduk, Jerzy Iwaniec, Stefan Jackowski, Teresa Janecka, Jan Kowalczyk, Krystyna Kowalska, Stanisław Kuternoga, Alicja Matysek, Marian Miedzak, Wanda Miedzak, Teresa Mróz, Anna Pniak, Barbara Wielińska, Ewa Wilczyńska
ORKIESTRA FILHARMONII ŚWIĘTOKRZYSKIEJ
CHÓR KAMERALNY FERMATA
Soprany – Iwona Dziarmaga, Antonina Gorzelak, Beata Kundera, Agnieszka Majcher, Ewa Robak, Joanna Szewczyk-Kędzior, Dorota Sabat
Alty – Ilona Chatys, Katarzyna Kletowska, Magdalena Markulis, Elwira Strojek, Małgorzata Szymoniak
Tenory – Sebastian Grabek, Arkadiusz Kasperek, Krzysztof Orkisz, Artur Ozdoba, Kazimierz Wójcik
Basy – Waldemar Buda, Paweł Macek, Jan Padusiński, Witold Rogoziński, Piotr Zawadzki