Zapraszamy na Czarną Noc, czyli wieczór z dwoma najnowszymi spektaklami Kieleckiego Teatru Tańca pt. „THE BLACK WEDDING” oraz „FAUST-HAUST”.
Dlaczego Czarna Noc?
Na zasadzie równowagi: tydzień później organizujemy dla Państwa tzw. Białą Noc 🙂 – w ramach Święta Kielc.
To zestawienie spektakli: „The Black Wedding” oraz „Faust-Haust” wybraliśmy nieprzypadkowo.
Oba przedstawienia traktują o Człowieku, jego emocjach, trudnych wyborach, złożonej osobowości. Wieczór będzie obfitował w pełne energii i pasji choreografie, poruszające do głębi opowieści o miłości, magnetyzującą muzykę i doskonale współgrające z obrazem i dźwiękiem temperamenty artystów-wykonawców z Kieleckiego Teatru Tańca.
Nie może Państwa zabraknąć na tym pełnym dramatu i różnorodności wieczorze tanecznym.
Zapraszamy serdecznie.
14 czerwca 2024 r. godz. 18:00
Duża Scena KTT
Galeria
Spektakl jednoaktowy.
Czas trwania: 50 minut
Spektakl dla osób powyżej 16 roku życia.
Spektakl stanowi nawiązanie do dzieła literackiego pt. „FAUST” Johanna Wolfganga Goethego .
Twórcą przedstawienia jest Małgorzata Ziółkowska – kierownik baletu, tancerka-solistka Kieleckiego Teatru Tańca, absolwentka Wydziału Bibliotekoznawstwa i Dziennikarstwa o specjalności prasoznawstwo z elementami dziennikarstwa Akademii Świętokrzyskiej w Kielcach (obecnie UJK).
s ł o w o o d a u t o r k i s p e k t a k l u
Człowiek zmaga się z tym co ma i ze świadomością tego czego nie ma… Zmaga się z życiem… z jego nasyceniem i obroną przed pustką. Gnany nieznanym imperatywem człowiek, chciałby zachłystywać się tym co ono mu przynosi. Dzięki temu nadając sobie sens i odczuwanie życia, podobnie jak biegnąc odczuwamy smaganie powierza po twarzy.
Pragnienie zachłyśnięcia się życiem… powietrzem…miłością… rzuca nas w skrajności od demiurgicznej kreacji począwszy aż po odrętwiałe wegetowanie. Biologiczna witalność tworzy z nas istoty chwytające, pochłaniające, zagarniające. Pierwszy haust życia łapiemy w zaledwie 10 sekund po narodzinach… Łapiemy ok 16 oddechów na sekundę, by w wieku 30 lat osiągnąć ich 250 milionów haustów…haustów życia.. Przeróżnych… Haust życia jako paliwo żywotnej egzystencji. Zadaję pytanie czy biologiczny oddech jest sensem sam w sobie czy należy sens mu nadać? Czy możemy istnieć jedynie „bezwładnie dryfując” przez życie?
Pytamy jak w pokerze prze – „sprawdzam”.
Więc czym pytam?? Życiem.. Jakim?
Czy by być szczęśliwym trzeba się nieustanie stymulować, przekraczać przebijać, ryzykować aż do zaprzedania ? Czy należy wyzbyć się ożywczej dynamiki, zachłystywania się sprawczością, władzą, erotyczną miłością? Czy potocznie określane „spokojne życie” skazane jest na nudę i brak sensu, na nihilizm? Czy należy się czymś zachłysnąć…Szukam tego historii Fausta, bo tam pierwotnie wydaje się że chodzi o sens życia…Pytam o te miliony, miliardy sensownych i bezsensownych haustów, oddechów, łyków wody i wina w jego życiu. Pytam czym jest właściwie spełnienie, skoro to istota i cel egzystencji rozdziera się pomiędzy być i mieć?? co uzasadnia trud życia i czyni je wartym przeżycia? Faust szukał chwili, która by trwała…
Czy odpowiedź na to pytanie zawiera tajemnica miłości istot ludzkich? Jakie oddanie i poświęcenie może urzeczywistnić to spełnienie. Jestem na takim etapie życia, stąd temat prywatnie mi bliski…
W każdym hauście znajduję inną odpowiedź …
Premiera spektaklu odbyła się 15 grudnia 2023 r.
m u z y k a
Franciszek Liszt, „Faust Symphony„, w wykonaniu Chicago Symphony Orkiestra, pod batutą Georga Solti
The Prodigy „Smack my bitch up”
t w ó r c y
Choreografia, przestrzeń sceniczna, kostiumy: Małgorzata Ziółkowska
Aranżacja muzyki: Filip Gołda
Autor filmów i projekcji: Grzegorz Kaczmarczyk
Reżyseria światła: Grzegorz Pańtak
o b s a d a p r e m i e r o w a
Zespół Artystyczny Kieleckiego Teatru Tańca w składzie:
Faust: Marek Szajnar
Małgorzata: Małgorzata Kowalska
Mefisto: Piotr Ziółkowski
Mefista: Joanna Plata
Małgorzata Boruń, Julia Domagalska, Arkadia Dziarmaga, Alicja Horwath-Maksymow, Pamela Paprota, Marta Starostecka, Klaudia Tkaczyk, Roksana Wieczorek, Kamila Zimnowoda, Paweł Jacak, Mikołaj Wojtachnio, Kamil Zdańkowski.
Adepci:
Maja Dawidenko, Hanna Podedworna, Zuzanna Tatarowska, Nikodem Bardzki
m u z y k a
W spektaklu wykorzystano:
- utwór Franciszka Liszta pt. „Faust Symphony”, w wykonaniu Chicago Symphony Orkiestra, pod batutą Georga Solti ;
- utwór „Smack my bitch up” w wykonaniu zespołu The Prodigy.
Zdjęcia z premiery wykonał Bartosz Kruk.
Plakat: Renata Tarapata-Ciopińska