Zapraszamy na spektakl pt. „Barbaricum” który Kielecki Teatr Tańca oraz Zespół Muzyczny DYM zaprezentują podczas 55. Dymarek w Nowej Słupi.
Wydarzenie to będzie miało miejsce 11 sierpnia br. o godzinie 21:30 w Nowej Słupi.
Oprócz pokazów z udziałem najlepszych grup rekonstrukcyjnych, będzie można wziąć udział w niezwykłych koncertach artystów głęboko zakorzenionych w folklorze, tradycji i legendach. Poza artystycznymi wzruszeniami można będzie doświadczyć pokazu wytopu żelaza w piecach ziemnych metodą sprzed 2000 lat. W trakcie Dymarek widzowie staną się częścią życia ludzi w II wieku naszej ery – zobaczą ich obozowiska, stroje i miejsce pracy.
Dymarki to piknik historyczny, na którym archeologia przeplata się ze świetną zabawą.
Spektakl pt. „Barbaricum” został wyprodukowany w ramach programu Przestrzenie Sztuki 2022. Program Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
OPIS SPEKTAKLU PREMIEROWEGO
Galeria
Spektakl dla widzów powyżej 12 roku życia
czas trwania 60 min
spektakl jednoaktowy
REALIZATORZY:
Elżbieta Pańtak – choreografia / dramaturgia
Artur Grabarczyk – choreografia
Piotr Stefański – idea/muzyka oraz przygotowanie sceniczne seniorów
Emilia Anna Tuśnio – muzyka
Małgorzata Słoniowska – kostiumy
Tadeusz Nowakowski – projekcje multimedialne
Grzegorz Pańtak – reżyseria światła
Maciej Miernik – wykonanie rekwizytów
Anna Jamioł – koordynator merytoryczny
CHOREOGRAFICZNE AUTORSTWO POSZCZEGÓLNYCH SCEN:
Elżbieta Pańtak
Wszystko się kończy, Nad Brzegiem Rzeki, Malina, Warkocz
Artur Grabarczyk /we współpracy z artystami KTT/
Dym, Kowalski, Żarna
REALIZATORZY TECHNICZNI
KOORDYNATOR/ KIEROWNIK TECHNICZNY
Piotr Sarnecki
REALIZACJA DŹWIĘKU
Dawid Kościuk
REALIZACJA ŚWIATŁA
Mirosław Sobczyk
Grzegorz Matuszczyk
INSPICJENT
Katarzyna Dolatowska
PRACOWNIA KRAWIECKA
Jolanta Dudek
Małgorzata Sasak
Iryna Mozer
OBSADA PREMIEROWA
Zespół Artystyczny Kieleckiego Teatru Tańca
Arkadia Dziarmaga
Małgorzata Boruń
Julia Domagalska
Alicja Horwath-Maksymow
Małgorzata Kowalska
Pamela Paprota
Joanna Plata
Marta Starostecka
Klaudia Tkaczyk
Roksana Wieczorek
Małgorzata Ziółkowska
Sandra Zybała
Bartłomiej Banasiak
Aleksander Staniszewski
Mateusz Wróblewski
Kamil Zdańkowski
Piotr Ziółkowski
Artyści – tancerze niezależni
Zuzanna Nir
Paweł Jacak
Oktawian Kopczyński
Marek Szajnar
DYM – zespół muzyczny
Emilia Anna Tuśnio – śpiew
Dominika Noskiewicz – śpiew
Krzysztof Olejarz – bębny
Piotr Sitkowski – śpiew, instrumenty klawiszowe
Piotr Stefański – śpiew, bębny
Michał Zielonka – śpiew, gitara basowa
Seniorzy z Kieleckiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku „Ponad Czasem”
Alina Bańkowska, Maria Cień, Ewa Ciszek, Irena Danieluk, Zofia Franczak, Elżbieta Goworek, Maria Hajduk, Elżbieta Kwaśniak, Alicja Matysek, Teresa Mróz, Anna Pniak, Barbara Wielińska
Krzysztof Cień, Jerzy Iwaniec, Jan Kowalczyk
Trio akrobatyczne
Jacek Grot
Marcin Jas
Piotr Rużycki
OPIS SPEKTAKLU
Barbaricum to taneczno-muzyczne widowisko zawierające opowieść o barbarzyńcach ze środkowej Europy, dawnych mieszkańcach krainy na północ od Karpat. Warstwa muzyczna została stworzona przez Piotra Stiffa Stefańskiego i Emilię Annę Tuśnio – liderów grupy DYM i stanowi dźwiękowy portal, przez który widzowie przenoszą się do II wieku n.e. – czasów epoki żelaza, gdy na ziemi świętokrzyskiej płonęły setki dymarek. Ludzi zamieszkujących kiedyś ten obszar nie- którzy nazywają Wandalami, a ich dorobek materialny archeolodzy określają mianem kultury przeworskiej.
Przechodząc przez artystyczny portal zanurzamy się w elementy charakterystyczne dla tej kultury, poznając wyrażone dźwiękiem i ruchem obyczaje oraz ówczesne wierzenia. Warstwa ruchowa została opracowana w oparciu o współczesne techniki ekspresji tanecznej przez dwójkę choreografów: Elżbietę Pańtak oraz Artura Grabarczyka. W spektaklu mieszają się wątki miłosne, magiczne i rytualne przetworzone artystycznie z elementami historycznymi.
Autorzy spektaklu starają się uwypuklić istotne aspekty tamtej kultury materialnej i duchowej, próbując przywołać refleksję, że choć minęło tak wiele lat, wciąż w niektórych sferach jesteśmy barbarzyńcami. Stanowi o tym użyty w spektaklu symboliczny zwrot: Wszystko się kończy, lecz nic nie znika. .
.
Program Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.