Dr Elżbieta Pańtak to tancerka, pedagog tańca, choreograf, menedżer kultury, który od 20 lat łączy funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Kieleckiego Teatru Tańca. Jednego z czterech zawodowych, instytucjonalnych teatrów tańca w Polsce. Wykorzystując szeroki zakres swoich umiejętności menedżerskich, doprowadziła najpierw do jego powstania w 1995 roku, decydując się na formę organizacji prywatnej, aby trzy lata później przekształcić go w stowarzyszenie na stałe zatrudniające tancerzy na etatach. Dzięki jej staraniom, w 2004 roku uchwałą Rady Miasta Kielce, na wniosek ówczesnego Prezydenta Kielc Wojciecha Lubawskiego, powołano Kielecki Teatr Tańca, jako miejską instytucję kultury, a w 2013 roku zgodnie z ustawą, jako instytucję artystyczną, wpisaną do rejestru ważnych dla Polski instytucji artystycznych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Z jej prywatnej działalności twórczej powstał zespół artystyczny KTT, który następnie jako instytucja promuje Kielce w całej Polsce i na świecie jako ważny ośrodek taneczny. KTT jest jedną z czterech instytucji artystycznych z dziedziny tańca w naszym kraju, wpisanym na listę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wykształciła grono utalentowanych tancerek i tancerzy, choreografów, pedagogów tańca, odnoszących sukcesy w pracy twórczej i pedagogicznej. Sama uzyskała tytuł doktora sztuki w dyscyplinie taniec (2022 UMFC w Warszawie). Zainicjowała system warsztatów międzynarodowych (od 1998) i kursów instruktorskich (od 2011) – głównie z dziedziny tańca jazzowego – co spowodowało, że Kielce stały się wiodącym ośrodków tańca jazzowego w Polsce.

Elżbieta Pańtak jest absolwentką Uniwersytetu Łódzkiego na kierunku kulturoznawstwo ze specjalizacją teatrologiczną. Odbyła także studia podyplomowe z teorii tańca na Akademii Muzycznej w Warszawie. Wiedzę z zakresu stylów tańca jazzowego poszerzała od 1994 roku u pedagogów paryskich szkół tańca Centre International de danse Jazz i Studio Harmonic. Jest współzałożycielką Polskiej Federacji Tańca. Ukończyła wiele kursów dokształcających z dziedziny tańca jazzowego
i charakterystycznego. Jako menedżer, oprócz szerokiej znajomości technik zarządzania, odznacza się umiejętnością współpracy z ludźmi, jest naturalnym liderem, który przyciąga i mobilizuje utalentowanych ludzi do wspólnego działania, przyczyniając się do stałego dynamicznego rozwoju ilościowego i sukcesów artystycznych Kieleckiego Teatru Tańca. Wiedzę z zakresu stylów tańca jazzowego poszerza od 1994 u pedagogów paryskich szkół tańca Centre International de danse Jazz i Studio Harmonic. Jest współzałożycielką Polskiej Federacji Tańca. Ukończyła wiele kursów dokształcających z dziedziny tańca jazzowego i charakterystycznego. Pracuje w Polsce i zagranicą jako choreograf, nauczyciel tańca, wykładowca, sędzia konkursów tanecznych. Tańczyła partie solowe w realizacjach Kieleckiego Teatru Tańca w choreografii: Piotra Galińskiego, Thierrego Vergera, Bill’a Goodsona oraz własnych.

Dr Elżbieta Pańtak od lat aktywnie promuje taniec jazzowy w Polsce, jednocześnie wspierając młodych  twórców i choreografów w ich rozwoju artystycznym oraz zawodowym. Jako promotorka prac licencjackich inspiruje studentów do podejmowania nowych wyzwań i eksplorowania współczesnych form wyrazu tanecznego. Jej działalność obejmuje także wspieranie młodych artystów w budowaniu kariery zawodowej poprzez tworzenie przestrzeni do prezentacji ich twórczości oraz dzielenie się wiedzą i doświadczeniem zdobytym w wieloletniej pracy artystycznej.

Stworzyła jako choreograf ponad 30 spektakli dla zespołu Kieleckiego Teatru Tańca, w tym cieszące się olbrzymią frekwencją spektakle familijne: Syrenka Ariel, Dziadek do orzechów, Alicja
w Krainie Czarów czy Kopciuszek zrealizowane w stylach tańca jazzowego i współczesnego. Wyprodukowała w KTT polską prapremierę baletu Święto wiosny (2013), muz. I. Straviński, chor.
A. Preljocaj, a także widowiska taneczne z prawykonaniami na orkiestrę symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej z muzyką P. Łukowca i K. Dębskiego. Współrealizowała choreografię do spektaklu tanecznomuzycznego pt. Siedem Bram Jerozolimy, muz. K. Penderecki z artystami KTT i Opery Narodowej (Teatr Wielki w Warszawie 2008). Powstały na podstawie spektaklu film otrzymał nominację do International Emmy® Award w 2009 roku w USA. Współpracuje z Narodową Operą Izraelską, dla której z zespołem Kieleckiego Teatru Tańca, jako choreograf, współrealizowała megaprodukcje: Traviata, Carmina Burana w reżyserii M. Znanieckiego (2014, 2015). Dla Opery Wrocławskiej współtworzyła z Grzegorzem Pańtakiem choreografię do opery Turandot (2008), do Traviaty w Operze na Zamku w Szczecinie (2016) oraz Romeo i Julii w Operze Śląskiej (2017) i Operze w Szczecinie (2020) – reżyseria M. Znanieckiego. Realizowała, jako choreograf Galę sylwestrową dla Opery Bałtyckiej w Gdańsku, reżyseria S. Gonciarz (2017). Elżbieta Pańtak wykłada kompozycję tańca i taniec modern jazz na wyższych uczelniach w Polsce. Prowadziła master classes w Polsce i Phoenix (Arizona, USA) w Master Ballet Academy. Jest inicjatorem i organizatorem Festiwalu Tańca Kielce, organizowanego corocznie od 20 lat a także Międzynarodowych Warsztatów Tańca Jazzowego, prowadzonych przez polskich  i zagranicznych pedagogów. Jest także organizatorem Instruktorskiego Kursu Kwalifikacyjnego z dziedziny tańca jazzowego dla instruktorów, który przez kilka lat znajdował się pod auspicjami Narodowego Centrum Kultury, a działa przy Kieleckim Teatrze Tańca. Jest niezwykle kreatywnym twórcą, który sięga po wciąż nowe ścieżki wyrazu, pragnie mierzyć się
z kolejnymi wyzwaniami. Takim wyzwaniem było np.: wystawienie w 2018 roku spektaklu pt. „Alicja w Krainie Czarów” w Amfiteatrze Kadzielnia. Ponad 80 artystów Kieleckiego Teatru Tańca i Szkoły Kieleckiego Teatru Tańca wystąpiło wówczas dla 5-tysięcznej widowni. Jest jednym
z pomysłodawców najnowszego projektu pn. Przestrzenie Sztuki, który finansowany jest ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego a realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. To pilotażowy program powołania ogólnopolskich, interdyscyplinarnych centrów kultury, prowadzonych we współpracy ministerstwa, samorządów, organizacji pozarządowych, uczelni artystycznych oraz sektora prywatnego i opierających się na istniejących instytucjach kultury. W 2022 roku uzyskała stopień doktora sztuki w dyscyplinie: sztuki muzyczne na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2023 roku otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis” za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i działalności na rzecz kultury polskiej. Obecnie jest w trakcie realizacji najnowszego, familijnego spektaklu Kieleckiego Teatru Tańca pt. „Królowa Śniegu” , do którego przygotowania rozpoczęły się już dwa lata temu. Produkcja tego widowiska taneczno-muzycznego organizowana jest z wielkim rozmachem (w spektaklu weźmie udział ponad 100 artystów, blisko 20 twórców, 30 pracowników).

Nagrody, konkursy

• Nagroda Ministra Kultury i Sztuki – Talenty (1998r.),
• Nagroda Miasta Kielc (1999r.),
• Srebrny Krzyż Zasługi (2000r.),
• Nagroda Marszałka Województwa Świętokrzyskiego „W Labiryntach Sztuki” w Kategorii Świętokrzyska Instytucja Kultury Roku 2006 dla Kieleckiego Teatru Tańca,
• Nagroda pierwszego stopnia Miasta Kielce dla Kieleckiego Teatru Tańca za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury w 2006r
Nominacja do nagrody telewizyjnej: 2009 INTERNATIONAL EMMY® AWARD w kategorii: ARTS PROGRAMMING za film muzyczny Siedem Bram Jerozolim – TVP,
• Dyplom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z okazji podsumowania Roku Chopinowskiego za „wybitne dokonania na rzecz dziedzictwa wielkiego kompozytora, którego dzieło stanowi fundament polskiej kultury” – za realizację widowiska i programu telewizyjnego „Chopin4” (2011),
• Nagroda Miasta Kielce 2011 dla Kieleckiego Teatru Tańca za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury,
• Odznaka honorowa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2012).

Realizacje teatralne dla Kieleckiego Teatru Tańca

• Uczucia – choreografia, część I – „Tęsknoty”, część II – „Uczucia” (1995r.),
• Quo Vadis – choreografia i reżyseria (1997r.),
• Dla Ciebie Panie – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem (1999/2000r.),
• Mężczyzna i kobiety – choreografia i reżyseria (1999r.),
• Błękitna rapsodia – choreografia (1999r.),
• Uświęcona – balet słowiański – choreografia i reżyseria (2000r.),
• Kalijuga – technobalet – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem ( 2001r.),
• Przemijanie – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem (2003r.),
• Świętokrzyskie Sny – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem (2004r.),
• Pasja – scenariusz, choreografia, reżyseria wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem, nagranie TVP 3 (2006r.),
• Niemen – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem, spektakl z Chórem Proforma i pianistą Arturem Dutkiewiczem (2006r.),
• Bolero – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem, spektakl z Filharmonią Świętokrzyską (2006r.),
• Równowaga przeciwieństw – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem, spektakl ze scenografią Borysa Kudlički dla Oppenheim Bank w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (2008),
• Zdarzyło się w Jeruzalem – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem, spektakl z Filharmonią Świętokrzyską, prawykonanie muzyki Krzesimira Dębskiego, scenografia Borys Kudlička, dofinansowano z MKiDN, nagranie TVP 3 (2008),
• Zakochany Paryż – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem, spektakl rewiowy w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego (2008),
• Siedem Bram Jerozolimy – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem, koncert z okazji 75. urodzin Krzysztofa Pendereckiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, scenografia Borys Kudlička, animacje komputerowe Tomasz Bagiński, reżyseria Jarosław Minkowicz, z udziałem orkiestry i chórów TWON, Filharmonii Narodowej i Filharmonii Podlaskiej, dyrygował Krzysztof Penderecki (2008).
• Tajemnice wirtualnego świata – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem, spektakl taneczno-muzyczny dla dzieci i młodzieży z udziałem muzyków Filharmonii Świętokrzyskiej (2010),
• Turandot – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem, mega produkcja operowa z Operą Wrocławską w reżyserii Michała Znanieckiego (Wrocław, 2010)
• Chopin4 – choreografia wspólnie z Grzegorz Pańtakiem i Sławomirem Woźniakiem dla TVP (2010).
• Dziadek do orzechów – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem (2012)
• My trzy – choreografia, kostiumy (2013)
• Moja ławeczka – choreografia, scenografia, kostiumy (2013)
• Stół bez szczęścia – choreografia, scenografia, kostiumy (2013)
• Traviata – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem, opera zrealizowana przez Operę Izraelską w reżyserii Michała Znanieckiego (Izrael, Masada, 2014)
•  Carmina Burana – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem, opera zrealizowana przez Operę Izraelską w reżyserii Michała Znanieckiego (Izrael, Masada, 2015)
•  Stymulacja ciała – CLASS  choreografia (2015)
•  Alicja w Krainie Czarów  autorskie libretto, choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem (2017)

Realizacje dla teatru dramatycznego, telewizji i estrady

• Oprawa taneczna koncertu Czesława Niemena (1996r.)
• Miss Polonia 2000 Finał – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem,
• Miłość na Krymie – ruch sceniczny, Teatr im. S.Żeromskiego w Kielcach,
• Teraz Wiem – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem, koncert promocyjny płyty Michała Milowicza (2002r.),
• Femme Fatale – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem, koncert teatralny Justyny Steczkowskiej, nagranie TVP 2, (2004r.),
• Baśnie 1000 i 1 nocy – ruch sceniczny, Teatr im. S.Żeromskiego w Kielcach,
• Sopot Festiwal TVP 1, „Koncert Przeboje Lata Jedynki” – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem (2006r.),
• Jaka to melodia teleturniej TVP 1, choreografia ( 09.2006r.).
• You Can Dance (Po prostu tańcz – polska pierwsza i druga edycja) – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem dla uczestników programu (2007 i 2008),
• Siedem Bram Jerozolimy dla TVP 2 – choreografia wspólnie z Grzegorzem Pańtakiem, do filmu muzyczno – baletowego z okazji 75. urodzin Krzysztofa Pendereckiego w wersji HD (2008).
• Chopin4 – choreografia wspólnie z Grzegorz Pańtakiem i Sławomirem Woźniakiem dla TVP (2010).

Działalność pedagogiczna

• Pedagog tańca jazzowego Kieleckiego Teatru Tańca,
• Wykładowca z dziedziny tańca jazzowego oraz historii tańca na Instruktorskich pomaturalnych Kursach Kwalifikacyjnych w Kielcach, Krakowie, Bydgoszczy, Gdańsku, Białymstoku,
• Pedagog ogólnopolskich na warsztatach tanecznych organizowanych przez Kielecki Teatr Tańca, Polski Teatr Tańca – Balet Poznański oraz inne ośrodki kultury,
• Pedagog i choreograf gościnny czołowych polskich zespołów dziecięcych i młodzieżowych.
• Ścisła współpraca z Wyższą Szkołą Umiejętności w Kielcach w zakresie rozwoju kierunku taniec,
• Wykładowca z dziedziny tańca jazzowego i metodyki nauczania tańca na Wyższej Szkole Umiejętności w Kielcach na kierunku Taniec oraz Turystyka i rekreacja na pedagogice baletu na Uniwersytecie Muzycznym im. F.Chopina w Warszawie,

Działalność impresaryjna

Inicjator i organizator Festiwalu Tańca Kielce, imprezy corocznej, organizowanej od 2001 roku. Do tej pory gośćmi Festiwalu byli m.in. Balet Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, Opera Bałtycka, Polski Teatr Tańca – Balet Poznański, Ireneusz Krosny, Justyna Steczkowska, Collectif Jeu de Jambes z Paryża, Miejski Teatr Tańca z Giessen (Niemcy), soliści American Ballet Theatre, Ballet Arizona, Ballet Noir, Staatsballett Berlin, Bayerisches Staatsballett Monachium, Ballet Nacional de Cuba, oraz wielu innych zarówno cenionych jak i debiutujących artystów.

Organizator Międzynarodowych Warsztatów Tańca Jazzowego z udziałem pedagogów, m.in.: z USA, Niemiec, Holandii, Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii. W warsztatach biorą udział tancerze, nauczyciele i choreografowie z Polski i wielu krajów Świata.

Organizator Instruktorskiego Kursu Kwalifikacyjnego z dziedziny tańca jazzowego dla instruktorów, pod auspicjami Narodowego Centrum Kultury przy Kieleckim Teatrze Tańca (2011).

Kwalifikacje zawodowe, wykształcenie

Akademia Muzyczna w Warszawie
teoria tańca (studia podyplomowe)

Uniwersytet Łódzki ( studia magisterskie)
kierunek: kulturoznawstwo
specjalizacja: teatrologia

Instruktorski Kurs Kwalifikacyjny z dziedziny tańca współczesnego
tytuł: instruktor tańca ( wykształcenie średnie specjalistyczne )

Kielecki Teatr TańcaPlac Moniuszki 2B25-334 Kielce
Tel: 41 36 76 712Fax: 41 36 76 911Szkoła Tańca: Tel: 41 34 46 171
sekretariat@ktt.plwww.ktt.pl

Kielecki Teatr Tańca © 2025. All rights reserved.

Dyrekcja Kieleckiego Teatru Tańca

Dyrektor
Dr Elżbieta Pańtak
e.pantak@ktt.pl

Zastępca dyrektora
Dr Grzegorz Pańtak
g.pantak@ktt.pl