WIECZÓR TANECZNY EPIFANIE stanowi artystyczne połącznie dwóch historii zaczerpniętych z Biblii Tysiąclecia: Sen Jakuba (wznowienie spektaklu) – ze starego testamentu (Księga Rodzaju 28:1-22) oraz Przypowieść o synu marnotrawnym – z Księgi Nowego Testamentu ( Ewangelia wg Świętego Łukasza 15, 11-32).

Słowo „epifanie” pochodzi z języka greckiego epiphaneia i oznacza pokazywać się lub pojawiać się ponad. W judaizmie i chrześcijaństwie epifanią określa się uchwytną ingerencję osobowego Boga w historię świata. Terminu tego użył papież Jan Paweł II pisząc w Liście do Artystów w 1999r. określając epifanię jako objawienie, a jednocześnie olśnienie i zachwyt ukazaniem się w świecie tego co boskie i wieczne. 


SM. MASOCHISTYCZNE OBRAZY OJCIEC-SYN.

Choreografia – Tobiasz Sebastian Berg

Dramaturgia – Beniamin M. Bukowski

Opracowanie muzyczne  – Karol Osman

Scenografia/przestrzeń/kostiumy – Barbara Bińkowska 

Obsada: Bartłomiej Banasiak, Szymon Pacholec, Dawid Pieróg, Aleksander Staniszewski, Mateusz Wróblewski, Kamil Zdańkowski, Piotr Ziółkowski 

Czas trwania: 50 minut


Twórcy spektaklu przyglądają się relacjom ojcitec – syn, które znamy z przypowieści o synu marnotrawnym przedstawionej w Ewangelii według św. Łukasza, z Syna marnotrawnego Siergieja Prokofiewa czy malarstwa związanego z tą tematyką. Artyści obudowują  tę opowieść współczesnymi kontekstami psychologicznymi, społecznymi i filozoficznymi. 

Choreografia jest stanem ciała oraz emocjonalnością i zmysłowością syna w sytuacji mierzenia się z sylwetką ojca i swoją własną męskością. Podczas tego spotkania twórczego artyści Kieleckiego Teatru Tańca starali się pracować nad językiem ich ciał. Z próby na próbę odbiegali od tańca klasycznego, to często jest tylko formą, już bardzo archaiczną jako choreografia. Poprzez otwarte i rozwibrowane w tańcu współczesnym ciało poruszają tematy słabości syna w stosunku do figury ojca, słabości męskiej, dziecięcej miłości syna do ojca określanej przez Zygmunta Freuda miłością erotyczną oraz symbolicznym „zabójstwem” ojca jako aktem wejścia w dorosłość.

Tobiasz Sebastian Berg

Dyrekcja Kieleckiego Teatru Tańca

Dyrektor
Dr Elżbieta Pańtak
e.pantak@ktt.pl

Zastępca dyrektora
Dr Grzegorz Pańtak
g.pantak@ktt.pl